Νέο κύμα επιθέσεων εναντίον του Ιράν εξαπέλυσαν οι Ηνωμένες Πολιτείες τη νύχτα του Σαββάτου προς Κυριακή, προκαλώντας αλυσιδωτές αντιδράσεις στη Μέση Ανατολή. Σε αντίποινα, οι Φρουροί της Επανάστασης έπληξαν αμερικανικές στρατιωτικές εγκαταστάσεις σε Κουβέιτ και Μπαχρέιν, με τις δύο πλευρές να αλληλοκατηγορούνται για παραβίαση της εκεχειρίας που είχε υπογραφεί στις 17 Ιουνίου. Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ απείλησε με αφανισμό την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν.
Αργά το βράδυ του Σαββάτου, αμερικανικά μαχητικά έπληξαν δέκα τοποθεσίες στο Ιράν, στοχεύοντας στρατιωτικές υποδομές επιτήρησης, συστήματα επικοινωνιών, εγκαταστάσεις αντιαεροπορικής άμυνας, αποθήκες drones και δυνατότητες ναρκοθέτησης. Σύμφωνα με την ενημέρωση του U.S. Central Command (CENTCOM), τα πλήγματα έγιναν στο πλαίσιο της επιχειρησιακής δραστηριότητας των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων στη Μέση Ανατολή.
Ιρανικά μέσα ενημέρωσης μετέδωσαν ότι εκρήξεις σημειώθηκαν στην περιοχή Σιρίκ του νότιου Ιράν, ενώ η κρατική ραδιοτηλεόραση IRIB ανέφερε πως επλήγη πύργος τηλεπικοινωνιών. Βλήματα φέρεται να έπληξαν και χωριό στο νησί Κεσμ, χωρίς να υπάρχουν πληροφορίες για θύματα.
Η CENTCOM ανακοίνωσε ότι τα αμερικανικά πλήγματα έγιναν σε αντίποινα για την ιρανική επίθεση στο φορτηγό πλοίο Ever Lovely. «Το Ιράν είχε την ευκαιρία να τιμήσει τη συμφωνία για κατάπαυση του πυρός, αλλά επέλεξε να μην το κάνει», αναφέρει η ανακοίνωση, σημειώνοντας πως ιρανικές δυνάμεις έπληξαν με drone-καμικάζι το υπό σημαία Παναμά τάνκερ Kiku, που έπλεε κοντά στα Στενά του Ορμούζ μεταφέροντας περισσότερα από δύο εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου.
Ιρανικά αντίποινα και διεθνής ανησυχία
Τα ξημερώματα της Κυριακής, οι Φρουροί της Επανάστασης ανακοίνωσαν ότι εκτόξευσαν πυραύλους και drones εναντίον αμερικανικών στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο Κουβέιτ και το Μπαχρέιν, σε απάντηση των αμερικανικών επιθέσεων. «Η παραβίαση της εκεχειρίας έρχεται σε αντίθεση με το άρθρο 1 του Μνημονίου Συνεννόησης (MoU) του Ισλαμαμπάντ και θα οδηγήσει στην πλήρη διακοπή όλων των διπλωματικών διαδικασιών», ανέφερε η ανακοίνωση, σύμφωνα με το δίκτυο Press TV.
Οι Φρουροί της Επανάστασης υποστήριξαν ότι «κατέστρεψαν οκτώ σημαντικές εγκαταστάσεις των αμερικανικών ενόπλων δυνάμεων» στη βάση Αλί αλ Σάλεμ του Κουβέιτ και στη βάση του 5ου Στόλου στο λιμάνι Σαλμάν του Μπαχρέιν. «Κάθε εχθρική επίθεση, ανεξαρτήτως προσχήματος, ακόμη και εναντίον ασήμαντων στόχων (…) θα λάβει αμείλικτη απάντηση», προειδοποίησαν.
Στο Κουβέιτ, οι ένοπλες δυνάμεις επιβεβαίωσαν τις επιθέσεις με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη. Στο Μπαχρέιν ήχησαν σειρήνες αεροπορικής επιδρομής, ενώ οι αρχές κάλεσαν τους κατοίκους να διατηρήσουν την ψυχραιμία τους και να αναζητήσουν ασφαλή καταφύγια.
Απειλές από τον Ντόναλντ Τραμπ
Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ εξαπέλυσε νέες απειλές κατά του Ιράν μετά τις τελευταίες εξελίξεις. «Αμερικανικά αεροσκάφη έπληξαν μόλις αποθήκες ιρανικών πυραύλων και drones, καθώς και θέσεις παράκτιων ραντάρ, για την εκ νέου παραβίαση της συμφωνίας κατάπαυσης του πυρός» μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης, ανέφερε σε ανάρτησή του στην πλατφόρμα Truth Social.
«Μπορεί να έρθει κάποια στιγμή (…) που θα αναγκαστούμε να ολοκληρώσουμε στρατιωτικά το έργο που ξεκινήσαμε με μεγάλη επιτυχία», συνέχισε, προειδοποιώντας πως «εάν συμβεί αυτό, η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν δεν θα υπάρχει πλέον».
Αντιδράσεις στον Λίβανο και στο Ισραήλ
Στο άλλο μέτωπο, ο ηγέτης της φιλοϊρανικής Χεζμπολάχ χαρακτήρισε «μεγάλο λάθος» τη συμφωνία που υπεγράφη μεταξύ Λιβάνου και Ισραήλ, με τη μεσολάβηση των ΗΠΑ. «Η συμφωνία-πλαίσιο της Ουάσιγκτον είναι ταπεινωτική, επαίσχυντη και αντιπροσωπεύει απεμπόληση της εθνικής κυριαρχίας», δήλωσε ο Ναΐμ Κάσεμ, κατηγορώντας την κυβέρνηση του Λιβάνου ότι «νομιμοποιεί» την κατοχή εδαφών της χώρας.
Ο πρόεδρος του Λιβάνου Ζοζέφ Αούν επικοινώνησε τηλεφωνικά με τον αμερικανό ομόλογό του Ντόναλντ Τραμπ, διαβεβαιώνοντάς τον πως η Βηρυτός «θα αναλάβει τις ευθύνες της» ως προς την εφαρμογή της συμφωνίας.
Ο πρωθυπουργός του Ισραήλ Μπενιαμίν Νετανιάχου χαιρέτισε τη συμφωνία-πλαίσιο, χαρακτηρίζοντάς την «πλήγμα για το Ιράν και τη Χεζμπολάχ». «Καταλήξαμε σε μια ιστορική συμφωνία για το κράτος του Ισραήλ, μετά τις απευθείας διαπραγματεύσεις» με τον Λίβανο, δήλωσε ο Νετανιάχου, τονίζοντας ότι «αυτό είναι ένα πλήγμα που καταφέραμε στο Ιράν και στη Χεζμπολάχ».
Αντίθετα, ο υπουργός Εθνικής Ασφαλείας του Ισραήλ Ιταμάρ Μπεν-Γκβιρ χαρακτήρισε τη συμφωνία «μέγα λάθος». Όπως υποστήριξε, η λιβανική κυβέρνηση διαθέτει υπουργούς της Χεζμπολάχ και «δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε τον Λίβανο για να κατασχέσει τα όπλα» της οργάνωσης, τα οποία «μόνο οι στρατιώτες» του Ισραήλ μπορούν να καταστρέψουν.
Πηγή: tanea.gr

