Μετά τη θετική έκβαση του πρώτου γύρου συνομιλιών στην Ελβετία ανάμεσα στις ΗΠΑ και το Ιράν, το ελβετικό υπουργείο Εξωτερικών ανακοίνωσε την έναρξη των τεχνικών διαπραγματεύσεων. Η εξέλιξη αυτή εκλαμβάνεται ως σημαντικό βήμα προς την αποκλιμάκωση της έντασης στη Μέση Ανατολή και την προώθηση της σταθερότητας στην περιοχή.
Ο πρώτος γύρος πραγματοποιήθηκε το βράδυ της Κυριακής (21.06.2026) με τη συμμετοχή αντιπροσωπειών υψηλού επιπέδου από τις δύο χώρες, με στόχο τον τερματισμό του πολέμου στην περιοχή. Οι συζητήσεις διεξήχθησαν σε θετικό κλίμα, σύμφωνα με το ελβετικό υπουργείο Εξωτερικών.
Σε ανακοίνωσή του, το υπουργείο χαιρέτισε «τη συμφωνία επί οδικού χάρτη με στόχο την επίτευξη οριστικής συμφωνίας εντός 60 ημερών». Όπως επισημαίνεται, «ο οδικός αυτός χάρτης δημιουργεί τις συνθήκες για την άμεση έναρξη των νέων τεχνικών συνομιλιών», οι οποίες αναμένεται να καθορίσουν τα επόμενα βήματα της διαδικασίας.
Οι δύο αντιπροσωπείες, υπό την ηγεσία του αντιπροέδρου των ΗΠΑ Τζέι Ντι Βανς και του προέδρου του ιρανικού κοινοβουλίου Μοχάμαντ Μπαγέρ Γκαλιμπάφ, αναχώρησαν από την Ελβετία ώστε να δοθεί χώρος για τη διεξαγωγή των τεχνικών διαπραγματεύσεων κεκλεισμένων των θυρών. Οι συνομιλίες θα συνεχιστούν καθ’ όλη τη διάρκεια της εβδομάδας στο ξενοδοχειακό συγκρότημα του Μπούργκενστοκ, στις ελβετικές Άλπεις.
Συμφωνία για οδικό χάρτη
Κατά τη διάρκεια της νύχτας, οι κυβερνήσεις του Πακιστάν και του Κατάρ εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία οι δύο πλευρές «συμφώνησαν επί οδικού χάρτη για την επίτευξη οριστικής συμφωνίας εντός 60 ημερών, θέτοντας τις βάσεις για την άμεση εκκίνηση νέων τεχνικών συζητήσεων». Η ανακοίνωση αυτή ενισχύει την αίσθηση προόδου που επικρατεί μετά τις διαβουλεύσεις στην Ελβετία.
Από την πλευρά του, ο υπουργός Εξωτερικών του Ιράν Αμπάς Αραγτσί έκανε λόγο για «σημαντική πρόοδο» στις συνομιλίες, υπογραμμίζοντας τη σημασία της συνέχισης του διαλόγου. Οι Ηνωμένες Πολιτείες, πάντως, δεν έχουν ακόμη προβεί σε επίσημο σχολιασμό του αποτελέσματος.
Ο ρόλος της Ελβετίας
Η Βέρνη εξέφρασε την ετοιμότητά της να υποστηρίξει τη διαδικασία «στο πλαίσιο της παράδοσης της προσφοράς καλών υπηρεσιών». Το ελβετικό υπουργείο Εξωτερικών τόνισε ότι «στόχος μας είναι η διπλωματία μας να φανεί χρήσιμη στην αποκλιμάκωση, τη σταθερότητα και την ειρήνη», επιβεβαιώνοντας τον παραδοσιακό ρόλο της χώρας ως ουδέτερου μεσολαβητή σε διεθνείς κρίσεις.
Πηγή: tanea.gr

