Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης άφησε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για να αναλάβει τα ηνία του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και προφανώς να συνεχίσει το έργο του, που μόνο η κυβέρνηση επιμένει να βλέπει ως «success story» εκσυγχρονισμού, με τις αποκαλύψεις για σκιές και απευθείας αναθέσεις να πληθαίνουν. Ωστόσο, λίγοι μπορούσαν να φανταστούν ότι εκσυγχρονισμός και ανάπτυξη στην πράξη, θα σήμαινε τη μετατροπή της ιστορικής μνήμης σε real estate και προσπάθεια διαγραφής της πολιτιστικής μας κληρονομιάς με ένα απλό delete.
Στη διαθήκη του, ο Ζάππας άφησε το Μέγαρο στο Δημόσιο, προκειμένου να ανήκει στη χώρα και σε όλους τους πολίτες. Για τον λόγο αυτό, το Ζάππειο θεωρείται «δημόσιο αγαθό» και «άυλη πολιτιστική κληρονομιά»
Η αρχή έγινε με ένα νομοσχέδιο fast track που περιλαμβάνει 260 ετερόκλητα άρθρα για τις κοινωφελείς περιουσίες. Σε αυτό η κυβέρνηση καθιστά το Ζάππειο Μέγαρο όμηρο και υποχείριο επιλογών ιδιωτικών συμφερόντων, διαστρέφοντας ουσιαστικά το περιεχόμενο της διαθήκης του Ζάππα και αλλάζοντας έναν χώρο που συνδέεται με μνήμες και συμβολισμούς αιώνων.
Ο «οραματιστής» Πιερρακάκης και τα… μαγειρέματα
Το νομοσχέδιο προβλέπει τη μετατροπή του εμβληματικού Ζαππείου Μεγάρου από Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (ΝΠΔΔ) σε Νομικό Πρόσωπο Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ) με την επωνυμία «Επιτροπή Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος».
Παρά τις αντιρρήσεις της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής, που προειδοποιούσε ρητά στην έκθεσή της ότι αυτή η μεθόδευση αποτελεί ξεκάθαρη απόκλιση από τη βούληση της διαθήκης του εθνικού ευεργέτη Ευάγγελου Ζάππα το νομοσχέδιο προχώρησε. Για το οικονομικό επιτελείο, η συνταγματική επιταγή και η ιστορική αξία ενός δημόσιου αγαθού υποκλίθηκαν μπροστά στη λογική της «αξιοποίησης».
Στη διαθήκη του, ο Ζάππας άφησε το Μέγαρο στο Δημόσιο
Η νέα δομή της «Επιτροπής Ολυμπίων και Ζαππείου Κληροδοτήματος» με υπογραφή Πιερρακάκη προβλέπει το Διοικητικό Συμβούλιο να περιορίζεται σε πέντε μέλη, τα οποία επιλέγει ο υπουργός Οικονομικών και τον πρόεδρο να αποκτά διευρυμένες αρμοδιότητες αντίστοιχες ενός διευθύνοντος συμβούλου.
«Αυτό που ο Ζάππας άφησε προ αιώνων στο Δημόσιο, στη χώρα, σε όλους μας, το δίνετε να το διαχειριστεί μια ομάδα γύρω από τον υπουργό», δήλωσε σε πρόσφατη τοποθέτησή στο ελληνικό κοινοβούλιο ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Θεόφιλος Ξανθόπουλος. «Η βούληση του Ευάγγελου Ζάππα δεν είναι λεπτομέρεια. Είναι συνταγματική επιταγή. Ορίζεται σαφώς στο Σύνταγμα η ιστορική και πολιτιστική αξία του Ζαππείου. Δεν είναι ένα απλό asset. Είναι δημόσιο αγαθό», είπε στην τοποθέτησή της η βουλεύτρια του ΣΥΡΙΖΑ Όλγα Γεροβασίλη. Σφοδρές αντιδράσεις διατυπώθηκαν και από τη Νέα Αριστερά που στέκεται απέναντι στις μεθοδεύσεις της κυβέρνησης.
Υπερασπιζόμενος το νομοσχέδιο του υπουργείου του, ο Κυριάκος Πιερρακάκης μίλησε για ριζική αναβάθμιση του Ζαππείου με αφορμή την προεδρία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης από την Ελλάδα το δεύτερο εξάμηνο του 2027. Σύμφωνα με τον ίδιο, παρά τη μετάβαση σε νέο νομικό καθεστώς, η αποστολή του φορέα παραμένει σταθερή… «Ο σεβασμός στην προσφορά δεν εκφράζεται με ακινησία» ήταν η απάντησή του στους βουλευτές της αντιπολίτευσης που είναι απέναντι. «Επιχειρούμε να αντικαταστήσουμε την αδράνεια και να μετατρέψουμε τη μνήμη σε δράση», συμπλήρωσε ο υπουργός.
Η ιστορία δεν… διαγράφεται
Η ανέγερση του Ζαππείου Μεγάρου οφείλεται στο όραμα του Ευάγγελου Ζάππα για την αναβίωση των αρχαίων Ολυμπιακών Αγώνων. Στους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1896, το Ζάππειο χρησιμοποιήθηκε ως το επίσημο κτίριο των αγωνισμάτων της ξιφασκίας. Στη Μεσολυμπιάδα του 1906 λειτούργησε ως το πρώτο «Ολυμπιακό Χωριό».
Ο περιβάλλων χώρος είναι ένας από τους πιο δημοφιλείς και ιστορικούς πνεύμονες πρασίνου στο κέντρο της πόλης, γεμάτος με αγάλματα (όπως των ευεργετών Ευάγγελου και Κωνσταντίνου Ζάππα, του λόρδου Βύρωνα κ.ά.).
Έχει φιλοξενήσει μερικές από τις πιο καθοριστικές στιγμές της σύγχρονης Ελλάδας, με κορυφαία την υπογραφή της συνθήκης ένταξης της Ελλάδας στην Ευρωπαϊκή Οικονομική Κοινότητα (ΕΟΚ) από τον Κωνσταντίνο Καραμανλή στις 28 Μαΐου 1979. Σήμερα λειτουργεί ως δημόσιο συνεδριακό και εκθεσιακό κέντρο, φιλοξενώντας πολιτικές, πολιτιστικές και επιστημονικές εκδηλώσεις, καθώς και συνεντεύξεις τύπου ή συνόδους κορυφής.
Προσβολή στη μνήμη του Ευάγγελου Ζάππα
Η νέα διοίκηση, εφοδιασμένη με την ιδιωτικο-οικονομική ελευθερία που της χάρισε ο νόμος, επέδειξε μια παροιμιώδη θεσμική αλαζονεία.
Πρώτο δείγμα γραφής; Τον περασμένο Μάιο, παραχωρήθηκε χώρος δίπλα στο Μέγαρο για ένα drone show γνωστής αθλητικής εταιρείας ένδυσης και υπόδησης το οποίο εμφάνιζε ένα παπούτσι να «πατάει» προκλητικά πάνω στην Ακρόπολη, προκαλώντας τη μήνυση του υπουργείου Πολιτισμού για παραβίαση της αρχαιολογικής νομοθεσίας και εισαγγελική παρέμβαση.
Αλλά η κορύφωση του «εκσυγχρονιστικού» οράματος ήρθε τον Ιούνιο, με το νεοσύστατο «Φεστιβάλ Ολυμπίου 2026». Το ΔΣ ενέκρινε τη διοργάνωση και αποφάσισε να στήσει ένα αυθαίρετο, υπαίθριο αμφιθέατρο με σιδερένιες κερκίδες (1000 θέσεων), χωρίς να μπει καν στον κόπο να εξασφαλίσει πρώτα την απαραίτητη έγκριση από το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων. Η διοργάνωση επρόκειτο να φιλοξενήσει συναυλίες και παραστάσεις από τις 21 Ιουνίου έως τις 25 Ιουλίου.
Το αποτέλεσμα; Μια κακογουστιά που έκρυβε ολόκληρη την πρόσοψη του ιστορικού νεοκλασικού , η οποία, μετά τη γενική κατακραυγή, άρχισε να ξηλώνεται άρον άρον λίγες ώρες πριν από τα επίσημα εγκαίνιά της. Η δε δικαιολογία της Επιτροπής περί «ανυπέρβλητων τεχνικών προβλημάτων» απλώς επιβεβαίωσε το μέγεθος του ερασιτεχνισμού.
Έτσι λοιπόν ο κ. Πιερρακάκης αποφάσισε να «αντικαταστήσει την αδράνεια». Κατάφερε να μετατρέψει το Ζάππειο από μνημείο της νεότερης ιστορίας σε μια σκηνή με κακόγουστες σιδηροκατασκευές που ξηλώνονται μέσα στη νύχτα.
Πηγή: in.gr

