Ανακαλύψτε περισσότερα άρθρα στα αποτελέσματα αναζήτησης
Γι’ άλλη μια φορά η κυβέρνηση της ΝΔ κατάφερε να συσπειρώσει εναντίον της τα κόμματα της αντιπολίτευσης και να δημιουργήσει τεράστιο θέμα. Αφορμή αποτέλεσε το νομοσχέδιο του υπουργείου Εσωτερικών για την αυτοδιοίκηση και πιο συγκεκριμένα για τον τρόπο εκλογής των εκπροσώπων της (Περιφερειαρχών, Δημάρχων κλπ.) Με το νομοσχέδιο του κ. Λιβάνιου καταργείται η δεύτερη Κυριακή της ψηφοφορίας και πλέον οι δήμαρχοι θα μπορούν να εκλέγονται από τον πρώτο γύρο, αρκεί να έχουν συμπληρώσει το 42%.
Το νέο μέτρο
Στην περίπτωση που αυτό το ποσοστό δεν έχει επιτευχθεί, τότε θα εφαρμόζεται το μέτρο της «συμπληρωματικής ψήφου» ή αλλιώς δεύτερης ψήφου. Αυτό είναι και το νέο μέτρο που εισάγει ο νέος νόμος και έρχεται να αντικαταστήσει τη δεύτερη Κυριακή. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου – το οποίο αποτελεί αντίγραφο άλλων συστημάτων, όπως π.χ. του βρετανικού – διεξάγονται κανονικά οι εκλογές και ακολουθεί η καταμέτρηση. Στην περίπτωση που κάποιος υποψήφιος πιάσει το 42% η υπόθεση τελειώνει εκεί.
Αν όμως δεν συγκεντρώσει αυτό το ποσοστό, τότε η διαδικασία θα έχει ως εξής. Προκρίνονται στη διαδικασία της «συμπληρωματικής ψήφου» οι επικεφαλής της πρώτης και της δεύτερης παράταξης όπως αυτές προέκυψαν στην πρώτη ψηφοφορία. Οι υπόλοιποι υποψήφιοι και παρατάξεις αποκλείονται. Στους δύο πρώτους λοιπόν εφαρμόζεται το νέο μέτρο. Θα υπάρχει εκ των προτέρων δηλαδή η δυνατότητα για τους πολίτες να έχουν ψηφίσει και μια δεύτερη επιλογή, πέραν της πρώτης που ψήφισαν. Με αυτή τη λύση η δεύτερη ψήφος τους θα προστίθεται στις ήδη καταμετρημένες της πρώτης καταμέτρησης.
Σε περίπτωση που δεύτερη επιλογή του ψηφοφόρου δεν είναι κάποιος από τους δύο πρώτους υποψήφιους, τότε η ψήφος δεν προσμετράται. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι το μέτρο δεν είναι υποχρεωτικό, μπορεί δηλαδή ο ψηφοφόρος να μην κάνει χρήση του μέτρου της «συμπληρωματικής» ψήφου.
Καταγγελίες για νοθεία
Επί αυτού του μέτρου λοιπόν τα κόμματα της αντιπολίτευσης έθεσαν ζήτημα αντισυνταγματικότητας, το οποίο και απέρριψε σήμερα η πλειοψηφία της ΝΔ στη Βουλή. Παρ’ όλα αυτά όμως υπάρχει σοβαρή κριτική που γίνεται στον νόμο, ακόμα και για «αλλοίωση αποτελέσματος» ή για «καλπονοθευτικά χαρακτηριστικά», όπως σημείωσε εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ, ο Παναγιώτης Δουδωνής.
Ποια είναι όμως τα βασικά σημεία της κριτικής που δέχεται ο νόμος; Το πρώτο σημαντικό στοιχείο έχει να κάνει με το γεγονός ότι το βρετανικό μοντέλο – το οποίο υποτίθεται πως ακολουθούμε – δεν περιλάμβανε το ποσοστό του 42%. Αυτό αποτελεί… ελληνική εφεύρεση. Το ερώτημα είναι τι συμβαίνει αν και με τη δεύτερη καταμέτρηση ουδείς των μονομάχων φτάσει το όριο του 42%; Απλώς εκλέγεται ο πρώτος μεταξύ των δύο;
Το δέντρο και το δάσος
Προφανώς και αυτό είναι το δέντρο της υπόθεσης. Υπάρχει όμως και το δάσος. Οι επικριτές της κυβέρνησης θυμίζουν ότι το Μαξίμου δεν έχει ακόμα ξεπεράσει το τραύμα των αυτοδιοικητικών εκλογών του 2023, όταν έχασε την Αθήνα μέσα από τα χέρια της ή όταν σημειώθηκε ανατροπή στην Περιφέρεια Θεσσαλίας, αλλά και σε περιοχές που θεωρούσε σίγουρη την επικράτησή της.
Εκλογικοί αναλυτές σημείωναν στο in πως εδώ πρόκειται για μια ξεκάθαρη προσπάθεια συσπείρωσης, αρχικά, της εκλογικής βάσης της ΝΔ. Από την άλλη δεν απέκλεισαν και το ενδεχόμενο δημιουργίας υποψήφιων – «λαγών», των οποίων ο στόχος θα είναι συγκεκριμένος. Να κατακτήσουν μία από τις δύο πρώτες θέσεις, μαζί με τον «επίσημο» υποψήφιο, κι εκεί να υπάρξει αποτέλεσμα που χαρακτηρίζεται win win για μια παράταξη – και κατ’ επέκταση για ένα κόμμα.
Για παράδειγμα, έχουμε τον «επίσημο» υποψήφιο ενός κόμματος για τον δήμο της Αθήνας κι ένα ακόμα υποψήφιο με άλλη παράταξη που κατεβαίνεται ανεξάρτητος. Την ίδια ώρα όμως αποτελεί επί της ουσίας το back up του «επίσημου» κι ας εμφανίζεται ως ξεχωριστή περίπτωση. Δυνητικά ο «λαγός» μπορεί να αναχαιτίσει ψήφους που διαφορετικά θα πήγαιναν προς τον αντίπαλο του «επίσημου», κατεβάζοντας έτσι τα ποσοστά του. Προς όφελος του «επίσημου» βεβαίως. Με τη λογική της εκλογής με 42%, μια τέτοια «συνεργασία», θα μπορούσε να εκλέξει πιο εύκολα έναν υποψήφιο, σε σχέση με το παλιό σύστημα των δύο Κυριακών.
Σε κάθε περίπτωση, αυτό που τόνιζαν ήταν πως με αυτό το μέτρο η ΝΔ επιχειρεί να αποφύγει «δυσάρεστες» εκπλήξεις, τύπου Χάρη Δούκα στην Αθήνα ή ακόμα και περιπτώσεις «ανταρτών» που προέρχονται από τη γαλάζια παράταξη, ωστόσο βρέθηκαν απέναντί της. Τέλος, σημειώνουν ότι δεν είναι απίθανο να λειτουργήσει όλη η ιστορία ως μπούμερανγκ για τη ΝΔ.
Επί του θέματος ήταν και η κριτική που άσκησε εκ μέρους του ΠΑΣΟΚ η Μιλένα Αποστολάκη, αναφέροντας πως η κυβέρνηση καταργεί τον δεύτερο γύρο των αυτοδιοικητικών εκλογών και τον αντικαθιστά με «ένα τεχνητό, μαθηματικό αποτέλεσμα που δεν ανταποκρίνεται στην πραγματική πολιτική βούληση του εκλογικού σώματος».
Προβληματίζει ο χρόνος
Οι υπερασπιστές του κ. Λιβάνιου αρνούνται όλα τα ανωτέρω και προσθέτουν ότι ουδείς δικαιούται να μιλάει για «αιφνιδιασμό», καθώς, όπως λένε, το συγκεκριμένο μέτρο είχε πρωτακουστεί το 2024 σε συνέδριο της ΚΕΔΕ ως μια μεταρρύθμιση που σκεφτόταν το υπουργείο Εσωτερικών. Το timing σίγουρα προβληματίζει. Βρισκόμαστε σε προεκλογική περίοδο, κατά συνέπεια οι βολές που δέχεται η κυβέρνηση για αλλαγή συσχετισμών στην αυτοδιοίκηση έχουν βάση.
Εν προκειμένω σίγουρα δεν αποτελεί σοβαρό επιχείρημα του κ. Λιβάνιου ότι και το ΠΑΣΟΚ παλιά, όταν ήταν κυβέρνηση, άλλαζε τελευταία στιγμή τους νόμους. Αντιθέτως, με αυτόν τον τρόπο αποδεικνύεται πως τα κόμματα εξουσίας και δη του πάλαι πότε δικομματισμού χειραγωγούσαν τις εκλογές. Γιατί αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς, το νομοσχέδιο στη βάση του δικομματισμού κινείται και αυτόν ενισχύει, καταπνίγοντας την οποιαδήποτε «διαφορετική» φωνή και τις συνεργασίες.
Πηγή: in.gr

