Η πολιτική κατάσταση στην Θεσσαλία, ειδικά μετά τις καταστροφές του «Daniel» και του «Elias», παραμένει πρώτο θέμα στην επικαιρότητα, με την κριτική και τις αντιδράσεις να εστιάζουν κυρίως, στην καθυστέρηση των έργων, και στην αντιπαράθεση μεταξύ κεντρικής, και περιφερειακής διοίκησης.
Παραθέτω μια σύνοψη των κυριότερων πτυχών της πολιτικής κατάστασης, όπως αυτή διαμορφώνεται μέσα από πρόσφατα δημοσιεύματα:
Κύριοι Άξονες της Πολιτικής Συζήτησης στην Θεσσαλία
1. Καθυστέρηση Έργων και Ανασφάλεια Πολιτών
Η κρισιμότερη πολιτική διάσταση παραμένει η χρονική υστέρηση στην υλοποίηση των έργων αποκατάστασης και αντιπλημμυρικής θωράκισης.
Απουσία Εργοταξίων!
Σχεδόν δύο χρόνια μετά τον «Daniel» , η αποκατάσταση του οδικού και σιδηροδρομικού δικτύου (π.χ. γέφυρες Παλαιόπυργου, Διάβας, ορεινό δίκτυο Πηλίου) παραμένει «στα χαρτιά» , ή σε άθλια κατάσταση ... Με τους πολίτες να αναγκάζονται να διανύουν επιπλέον χιλιόμετρα.
Προκλητική Απουσία Μεγάλων Έργων!
Η αντιπολίτευση κάνει λόγο, για «προκλητική απουσία» έργων ευθύνης της κυβέρνησης!
Όπως τα έργα ορεινής υδρονομίας , άτινα θα εμπόδιζαν την πλημμύρα του κάμπου ...
Ενώ απουσιάζει ένα σαφές χρονοδιάγραμμα , για την αντιπλημμυρική θωράκιση!
Υπογραφή Συμβάσεων!
Υπήρξε αναγνώριση, από τον Υπουργό Υποδομών, ότι «υπήρξε καθυστέρηση», με τις συμβάσεις για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα, ύψους περίπου €1,35 δισ. ευρώ, να υπογράφονται πρόσφατα ... Με ορίζοντα υλοποίησης 15 μηνών (ήτοι, πολλά ... αργότερα από το αναμενόμενο!).
2. Κριτική και Αντιπαράθεση — Περιφέρεια εναντίον Κυβέρνησης
Η σχέση μεταξύ του Περιφερειάρχη Δημήτρη Κουρέτα και της κεντρικής κυβέρνησης είναι φορτισμένη, με αιχμές, και κριτική εκατέρωθεν.
Ο 'Οργανισμός Υδάτων' (ΟΔΥΘ).
Ο Περιφερειάρχης έχει ασκήσει σκληρή κριτική, για την εξαίρεσή του, από την διοίκηση του νέου 'Οργανισμού Διαχείρισης Υδάτων' (ΟΔΥΘ). Έργο του οποίου είναι η αντιπλημμυρική προστασία.
Όπου, ο περιφερειάρχης, μιλάει για «κραυγαλέα υποτίμηση της Θεσσαλίας».
Εκκρεμότητες και Ερωτήματα.
Ο κ. Κουρέτας "αναρωτιέται δημόσια" (πως και μπόρεσε; ... Ο "στοχαστής" μας) , για μια σειρά κρίσιμων ζητημάτων αποκατάστασης (π.χ. αναχώματα, σύνδεση Γυρτώνης με Κάρλα, βιωσιμότητα βαμβακιού) και για την αφαίρεση του φράγματος Σκοπιάς, από τα έργα του 2024, ζητώντας «αξιόπιστες απαντήσεις» για τους πολίτες.
Από "κούφια" λόγια πάει καλά ...
Διοικητική Επάρκεια.
Η αντιπολίτευση επικεντρώνεται στην έλλειψη διοικητικής εμπειρίας του Περιφερειάρχη και τις εσωτερικές τριβές στην παράταξή του (π.χ. παραίτηση Περιφερειακής Συμβούλου). Ενώ έχουν καταγραφεί και εντάσεις με διαμαρτυρόμενους επιχειρηματίες.
3. Ευρύτερες Πολιτικές και Οικονομικές Διαστάσεις
Η καταστροφή στην Θεσσαλία, έχει αναδείξει δομικά ζητήματα, κρατικής οικονομικής ευθύνης.
Οικονομικό Κόστος.
Οι αρχικές εκτιμήσεις για το κόστος αποκατάστασης κυμαίνονταν στα €2,5 δισ. ευρώ.
Αλλά αναλυτές υποστηρίζουν, ότι σε βάθος χρόνου μπορεί να υπερβεί τα €5 δισ. ευρώ.
Η συνολική απώλεια στο ΑΕΠ της χώρας — σε βάθος τετραετίας — εκτιμάται στα €38 δισ. ευρώ.
Μοντέλο Ανάπτυξης.
Ασκήθηκε κριτική, ότι η καταστροφή είναι συνέπεια ενός σχεδίου\μοντέλου «φθηνής ανάπτυξης», που υποβαθμίζει τον χωρικό σχεδιασμό, την προστασία του περιβάλλοντος και οδηγεί σε ευάλωτη ύπαιθρο.
Προτάσεις.
Περιβαλλοντικές οργανώσεις (όπως η 'Greenpeace') και πολιτικοί φορείς ζητούν σοβαρό σχεδιασμό!
Μέτρα αποκατάστασης και θωράκισης, ΤΩΡΑ ...
Καθώς και την εξαίρεση των δαπανών αποκατάστασης, από τους στόχους των πρωτογενών πλεονασμάτων.

