Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Θεσσαλίας για την χρηματοδότηση ύψους €3 εκατομμυρίων , προς την ΕΛ.ΑΣ. • για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας ― άν και έκ πρώτης όψεως φαντάζει ως μια υπεύθυνη πρωτοβουλία, σηκώνει έναν βαρύ πέπλο προβληματισμού …
Ειδικά, υπό το φως της συνεχιζόμενης ανθρωπιστικής και οικονομικής τραγωδίας, που βιώνει η περιοχή.
Το Δελτίο Τύπου, με τον τίτλο «Ολοκληρωμένη η προσέγγισή μας για την μείωση των ατυχημάτων», περιγράφει μια πολιτική, που εστιάζει στον εκσυγχρονισμό της Τροχαίας με νέα, υβριδικά οχήματα, ραντάρ, αλκοολόμετρα και συσκευές προσομοίωσης ατυχημάτων.
Η Θεσσαλία του Σήμερα ― Ένας Κάμπος σε Κρίση
Εκεί ακριβώς βρίσκεται η διαφωνία και η κριτική…
Η Περιφέρεια, ένας θεσμός, που θα έπρεπε να βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ανακούφισης και της ανοικοδόμησης, μετά τις καταστροφικές πλημμύρες, φαίνεται να δίνει προτεραιότητα σε ένα ζήτημα, την οδική ασφάλεια που αν και σημαντικό, επισκιάζεται από την υπαρξιακή απειλή, που αντιμετωπίζουν οι κάτοικοι του πρωτογενούς τομέα:
Ο Κτηνοτροφικός Όλεθρος
Οι κτηνοτρόφοι βρίσκονται αντιμέτωποι με τεράστιες απώλειες ζωικού κεφαλαίου! Όχι μόνο λόγω των πλημμυρών, αλλά και λόγω των επιδημιών (όπως η ευλογιά), που ακολούθησαν. Η επιβίωσή τους κρέμεται, από μία κλωστή.
Η Αγροτική Ερήμωση
Με τα χωράφια να παραμένουν πλημμυρισμένα , ή ανενεργά για μήνες, και τις υποδομές (αρδευτικά, δρόμοι) κατεστραμμένες η παραγωγή έχει καταρρεύσει.
Οι αγρότες είναι χωρίς εισόδημα, βλέποντας τον κόπο τους να χάνεται στην λάσπη.
Η Φτώχεια και η Κυκλοφορία
Η φτώχεια που μαστίζει πιά τους αγρότες και η έλλειψη εισοδήματος, έχουν μειώσει δραματικά την κίνηση στους δρόμους, καθιστώντας την «επένδυση» των 3 εκατ. € σε εξοπλισμό αστυνόμευσης λιγότερο πιεστική, μπροστά στο φάσμα της πείνας… !
Προτεραιότητες εν μέσω Καταστροφής
Είναι γεγονός, ότι η χρηματοδότηση αυτή προέρχεται από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης («Θεσσαλία 2021-27») το οποίο έχει συγκεκριμένους θεματικούς άξονες (όπως η βιώσιμη κινητικότητα και η ασφάλεια).
Ωστόσο, η πολιτική επιλογή της Περιφερειακής Αρχής να προβάλλει με τέτοια έμφαση και σ’ αυτή την χρονική συγκυρία μια ενέργεια, που αφορά κυρίως την αστυνόμευση, κι’ όχι την άμεση στήριξη της παραγωγικής βάσης , δημιουργεί εύλογα ερωτήματα:
Γιατί τώρα; Η επικοινωνιακή προβολή αυτής της δράσης την ώρα που η αγωνία των κατοίκων κορυφώνεται εκλαμβάνεται ως αποπροσανατολισμός, ή ως ένα είδος ‟θεατρικής παράστασης” όταν η ουσία των προβλημάτων παραμένει άλυτη !
Ποιος ο πραγματικός αντίκτυπος; Η μείωση των τροχαίων είναι ευγενής στόχος. Όμως , η επένδυση σε μέσα αστυνόμευσης , είναι το άμεσο, που χρειαζόταν η περιοχή;
Μήπως τα ίδια κεφάλαια αν ήταν δυνατή η μεταφορά τους , ή αν χρησιμοποιούνταν άλλα διαθέσιμα ― θα έπρεπε να διοχετευθούν σε έργα άμεσης αποκατάστασης (αντιπλημμυρικά, οδικό δίκτυο, αρδευτικά) , ή σε προγράμματα επιβίωσης για τους πληττόμενους κτηνοτρόφους κι’ αγρότες;
Η Ρητορεία της «Ανθεκτικότητας»… Η αναφορά στην «ανθεκτικότητα» και οι «εκκλήσεις» του Περιφερειάρχη ― χωρίς να συνοδεύονται από χειροπιαστά, άμεσα μέτρα για την βελτίωση της καθημερινότητας των πληγέντων εκλαμβάνεται ως ρητορική έκ τού ασφαλούς που … αγγίζει την απόγνωση του αγρότη, ο οποίος βλέπει το κοπάδι του να ψοφά… !
Η πολιτική της Περιφέρειας Θεσσαλίας , υποδηλώνει μια διαφορετική κλίμακα προτεραιοτήτων, άπ’ αυτήν που υπαγορεύει η πραγματική ανάγκη του τόπου.
Ενώ ο θεσμός ανακοινώνει επενδύσεις σε «καθαρά οχήματα» και «τεχνολογία» για έναν δρόμο που, προς το παρόν, οδηγεί στην φτώχεια … οι πολίτες αναζητούν απεγνωσμένα βοήθεια, για να κρατήσουν την ζωή και την παραγωγική τους δραστηριότητα…
Η οδική ασφάλεια δεν πρέπει να είναι αυτοσκοπός και επικοινωνιακό όχημα , αλλά μέρος μιας ευρύτερης πολιτικής • που αυτήν την στιγμή οφείλει να έχει ως απόλυτη προτεραιότητα την ασφάλεια της επιβίωσης των ανθρώπων και την αναγέννηση του θεσσαλικού κάμπου !

