Κόσμος

Ιράν για Στενά του Ορμούζ: «Μόνο με άδεια η διέλευση πλοίων» – Η Τεχεράνη κατηγορεί το NATO για «συνέργεια»

Ιράν για Στενά του Ορμούζ: «Μόνο με άδεια η διέλευση πλοίων» – Η Τεχεράνη κατηγορεί το NATO για «συνέργεια»

Οι Φρουροί της Επανάστασης, το επίλεκτο σώμα του στρατού του Ιράν, απηύθυναν προειδοποίηση προς τα πλοία που βρίσκονται στο Στενό του Ορμούζ να μην επιχειρήσουν τη διέλευσή του χωρίς την άδεια των ιρανικών αρχών, απειλώντας με «κατάλληλα μέτρα» όσους δεν συμμορφωθούν.

Το μέλλον του Στενού, μιας στρατηγικής σημασίας θαλάσσιας οδού για το παγκόσμιο εμπόριο, παραμένει κρίσιμο σημείο στις συνομιλίες μεταξύ Ουάσινγκτον και Τεχεράνης. Το Ιράν έχει αποκλείσει τη διέλευση μετά το ξέσπασμα του πολέμου στις 28 Φεβρουαρίου, προκαλώντας διεθνή ανησυχία.

Διαβάστε επίσης: Σε τεντωμένο σχοινί και πάλι η συμφωνία ΗΠΑ και Ιράν – Γιατί ανησυχούν οι σύμμαχοι του Τραμπ στον Κόλπο

Η Τεχεράνη εξετάζει την επιβολή «τελών» για τη διέλευση πλοίων από το Στενό, μια πρακτική που δεν ίσχυε πριν από τον πόλεμο. Οι Ηνωμένες Πολιτείες αντιτίθενται σε αυτή την πρόθεση, υποστηρίζοντας ότι πρόκειται για «διεθνή θαλάσσια οδό», αν και τα ύδατα του στενού γειτνιάζουν με τις ακτές του Ιράν και του Ομάν.

«Η μόνη εξουσιοδοτημένη διαδρομή για διέλευση από το Στενό του Ορμούζ είναι αυτή που έχει ανακοινωθεί από την Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν», ανέφεραν οι Φρουροί της Επανάστασης. Οποιαδήποτε άλλη διέλευση χωρίς άδεια θεωρείται «απαράδεκτη και επικίνδυνη» και θα αντιμετωπιστεί με «τα κατάλληλα μέτρα», σύμφωνα με την ανακοίνωσή τους, η οποία καταγγέλλει «την ανακοίνωση από κάποιες αρχές μιας νέας θαλάσσιας διαδρομής».

Το Στενό του Ορμούζ, μήκους περίπου 30 χιλιομέτρων, χωρίζει το Ιράν από το Ομάν και αποτελεί μία από τις πιο στενές και σημαντικές πλωτές οδούς στον κόσμο. Οι ιρανικές αρχές επιτρέπουν τη διέλευση μόνο μέσω ενός διαδρόμου που εκτείνεται κατά μήκος των ακτών τους.

Το πρωτόκολλο συμφωνίας και οι αντιδράσεις

Το πρωτόκολλο συμφωνίας που υπέγραψαν Τεχεράνη και Ουάσινγκτον για τον τερματισμό του πολέμου προβλέπει ότι τα εμπορικά πλοία μπορούν να διέρχονται από το Στενό χωρίς τέλη «μόνο για 60 ημέρες». Το κείμενο αναφέρει επίσης ότι «η Ισλαμική Δημοκρατία του Ιράν θα λάβει μέτρα, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, για να εγγυηθεί την ασφαλή διέλευση των εμπορικών πλοίων».

Την Τρίτη, το Ιράν και το Ομάν ανακοίνωσαν ότι θα εξετάσουν το «ποσό» που θα μπορούσε να επιβάλλεται για υπηρεσίες σχετικές με τη διαχείριση του Στενού, εντείνοντας τη διπλωματική κινητικότητα στην περιοχή.

Από την πλευρά του, ο Αμερικανός υπουργός Εξωτερικών Μάρκο Ρούμπιο, ο οποίος πραγματοποιεί περιοδεία στις χώρες του Κόλπου, δήλωσε ότι η Ουάσινγκτον δεν πρόκειται να δεχθεί την επιβολή διοδίων ή τελών στο Στενό του Ορμούζ.

Το Ιράν κατηγορεί το NATO για «συνέργεια» στον πόλεμο εναντίον του

Ο εκπρόσωπος της ιρανικής διπλωματίας Εσμαΐλ Μπαγαεΐ κατηγόρησε σήμερα το NATO ότι υπήρξε «συνεργός» στον «παράνομο επιθετικό πόλεμο» που, όπως υποστήριξε, εξαπέλυσαν οι ΗΠΑ και το Ισραήλ εναντίον του Ιράν την 28η Φεβρουαρίου.

Ο κ. Μπαγαεΐ προέβη στη δήλωση αυτή ως απάντηση στα όσα ανέφερε στο Fox News ο Γενικός Γραμματέας του NATO, Μαρκ Ρούτε. Σύμφωνα με τον ίδιο, «500 αμερικανικά στρατιωτικά αεροσκάφη απογειώθηκαν από αμερικανικές βάσεις στην Ιταλία» στο πλαίσιο της αμερικανοϊσραηλινής επιχείρησης με την ονομασία «Επική Οργή».

Ο κ. Ρούτε πρόσθεσε ότι το αεροδρόμιο του Βουκουρεστίου αναγκάστηκε να περιορίσει τις εμπορικές πτήσεις του, ώστε να διευκολυνθούν οι αποπροσγειώσεις αμερικανικών αεροσκαφών εναέριου ανεφοδιασμού. Παράλληλα, έκανε λόγο για 4.000 έως 5.000 εξόδους αμερικανικών αεροσκαφών από ευρωπαϊκές βάσεις κατά τη διάρκεια της σύρραξης.

«Αυτή είναι σαφής και ενοχοποιητική παραδοχή της άμεσης συνέργειας του NATO στον παράνομο επιθετικό πόλεμο που διεξήχθη εναντίον κυρίαρχου κράτους μέλους του ΟΗΕ», υπογράμμισε ο κ. Μπαγαεΐ μέσω X.

Σύμφωνα με τον εκπρόσωπο του ιρανικού ΥΠΕΞ, «ο ΓΓ του NATO κατονόμασε ρητώς την Ιταλία και τη Ρουμανία», αποκαλύπτοντας ότι οι δύο χώρες «συμμετείχαν στην επίθεση εναντίον του Ιράν». Ο ίδιος κάλεσε τα ευρωπαϊκά κράτη που, όπως είπε, παρείχαν στήριξη στην επιχείρηση, να δώσουν εξηγήσεις στους πολίτες τους και στη διεθνή κοινότητα.

«Οι χώρες αυτές, όπως και όλες οι άλλες ευρωπαϊκές χώρες που παρείχαν την υποστήριξή τους στην αμερικανοϊσραηλινή επίθεση εναντίον του Ιράν, οφείλουν να εξηγήσουν στους λαούς τους και στον κόσμο γιατί επέλεξαν να γίνουν συνεργοί στην κατάφωρη επίθεση και στη διάπραξη μαζικών φρικαλεοτήτων σε βάρος του ιρανικού λαού», επισήμανε, κάνοντας ειδική αναφορά στη Μινάμπ.

Από την πλευρά της, η Ιταλία αντέδρασε έντονα. Το υπουργείο Άμυνας καταδίκασε τις δηλώσεις του κ. Ρούτε, χαρακτηρίζοντας τις αναφορές του «εντελώς ψευδείς». Παράλληλα, διαβεβαίωσε ότι η Ρώμη δεν επέτρεψε τη χρήση των ιταλικών βάσεων για αποστολές μάχης, αλλά μόνο για τεχνικές και επιμελητειακές πτήσεις.

Πηγή: tanea.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Η συνάντηση της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης Θεσσαλίας με τη διοίκηση του ΣΒΘΣΕ στον Βόλο επιβεβαίωσε τη βούληση για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μοντέλου συνεργασίας που θα συνδέει παραγωγή, μεταποίηση, logistics και γαστρονομία, ενισχύοντας την ιχνηλασιμότητα και τη διαμόρφωση μιας ενιαίας αγροδιατροφικής ταυτότητας για τη Θεσσαλία. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στην εταιρεία Centaur, με διεθνή δραστηριότητα στον τομέα της ασφάλειας τροφίμων, καθώς και στο πρότυπο...
THINK TANK

1. Πόσα από τα έργα που ανακοινώθηκαν επανειλημμένα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας έχουν ολοκληρωθεί, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους και ποια μετρήσιμα αποτελέσματα έχουν αποδώσει στους πολίτες;

2. Γιατί η Περιφερειακή Αρχή δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στην επικοινωνία, στις συσκέψεις και στις δημόσιες ανακοινώσεις, χωρίς να συνοδεύονται πάντοτε από αντίστοιχη δημόσια λογοδοσία για την πρόοδο ή την αποτυχία των εξαγγελιών;

3. Μπορεί η διοίκηση Κουρέτα να παρουσιάσει συγκεκριμένα παραδείγματα προβλημάτων που καταγράφηκαν στο "πεδίο", επιλύθηκαν πλήρως και δεν χρειάστηκε να επανεμφανιστούν σε μεταγενέστερα δελτία τύπου ως εκκρεμότητες;