Κόσμος

Αίολος Κεντέρης: Το «Κονκόρντ του Αιγαίου» πετιέται για παλιοσίδερα σε τουρκικά διαλυτήρια – Ένα τέλος που δεν άξιζε

Αίολος Κεντέρης: Το «Κονκόρντ του Αιγαίου» πετιέται για παλιοσίδερα σε τουρκικά διαλυτήρια – Ένα τέλος που δεν άξιζε

Ηταν το «Κονκόρντ του Αιγαίου», το πλοίο με το οποίο όλοι ήθελαν να ταξιδέψουν, το πιο γρήγορο που διέσχισε ποτέ το ελληνικό Αρχιπέλαγος.

;

Με δορυφορικές τηλεοράσεις, καθίσματα με ακουστικά, κυλιόμενες σκάλες, ρεσεψιόν, ένα πλοίο κόσμημα, με τόσο ισχυρές μηχανές που προκαλούσε κύματα από τις ακτές όπου περνούσε.

Όμως εκείνη η εποχή, το 2000 ναυπηγήθηκε, έσβησε για πάντα και το Αίολος Κεντέρης παραδόθηκε στη φθορά, στις μυλόπετρες προβλημάτων, παθογενειών, εγκατάλειψης.

Και τώρα, 26 χρόνια μετά την καθέλκυσή του, ο βασιλιάς του Αιγαίου δεν είναι τίποτα άλλο από μία άμορφη μάζα σιδερικών, ένα γυμνό σκαρί που περιμένει τη σειρά του σε τουρκικά διαλυτήρια.

Όπως κάθε πλοίο όταν γεράσει.

Το πρώτο σοκ, ήρθε το 2024

Ήδη από το 2024, το «Αίολος Κεντέρης» (Aeolos Kenteris) – το άλλοτε πιο γρήγορο επιβατικό πλοίο του κόσμου –  είχε εγκαταλειφθεί στη λήθη και τη φθορά ανοιχτά της Αουγκούστα, ενός λιμανιού στη νοτιοανατολική ακτή της Σικελίας.

Οι εικόνες που είχαν δημοσιοποιηθεί από μια ομάδα ερασιτεχνών ερευνητών, οι οποίοι είχαν μπει στο εγκαταλελειμμένο πλοίο, προκάλεσαν θλίψη.

Το θρυλικό πλοίο έμοιαζε με φάντασμα του παρελθόντος – σκουριασμένο, μισοβυθισμένο, με σπασμένα παράθυρα, άδεια σαλόνια και τα καταστρώματά του γεμάτα σκουπίδια.

Πώς ήταν το «Αίολος Κεντέρης»

Το βίντεο είχε αναρτηθεί στις ιστοσελίδες πολλών Ελλήνων χρηστών των social media, προκαλώντας συναισθήματα θλίψης και νοσταλγίας, αφού χιλιάδες άνθρωποι είχαν ταξιδέψει έστω μια φορά με το Aeolos Kenteris για κάποιο από τα νησιά του βορειοανατολικού Αιγαίου.

Από την πολυτέλεια στην παρακμή

Το πλοίο  ναυπηγήθηκε το 2000 στο Γαλλικό ναυπηγείο Alsthom Leroux Naval S.A και πήρε το όνομά του από τον μυθικό θεό των ανέμων Αίολο, μυθικό ταμία των ανέμων σύμφωνα με την Ελληνική Μυθολογία, αλλά και τον Ολυμπιονίκη στίβου Κώστα Κεντέρη.

Όταν το Αίολος Κεντέρης δρομολογήθηκε από την NEL, ήταν το στολίδι των ελληνικών θαλασσών.

Χωρούσε συνολικά μέχρι 1.742 επιβάτες και 442 οχήματα Ι.Χ. και έπιανε ταχύτητες μέχρι 40 κόμβους.

Δρομολογήθηκε στη γραμμή Πειραιάς-Χίος-Λέσβος.

Αν και στην αρχή θεωρήθηκε επιτυχές, τελικά όμως άρχισαν να παρουσιάζονται τα πρώτα προβλήματα, όπως παράκτιες ζημιές και απώλειες από τα απόνερα και και προβλήματα από τους κινητήρες, κατασκευής Pielstick.

«Βγείτε από τη θάλασσα, έρχεται το Κεντέρης» έλεγαν τότε οι λουόμενοι της Χαλκιδικής και του Αιγαίου παραπονούμενοι (δικαίως ίσως) για τα τεράστια κύματα που έφταναν στις ακτές από τα απόνερα του πλοίου.

Το 2006, αντικαταστάθηκαν οι κινητήρες του, και έτσι το πλοίο, αφού έλαβε το προσωνύμιο “Κόσμημα του Αιγαίου”, δρομολογήθηκε στη γραμμή Πειραιάς-Πάρος-Νάξος-Σαντορίνη.

Διέθετε θέσεις για άτομα οικονομικής και διακεκριμένης θέσης, σαλόνι με κυλικείο οικονομικής και διακεκριμένης θέσης, 127 δορυφορικές τηλεοράσεις, ακουστικά με μουσική στα καθίσματα, ανελκυστήρα για τους επιβάτες, κυλιόμενες σκάλες, ρεσεψιόν, χώρο για φύλαξη τιμαλφών, τηλέφωνο και τουαλέτες για ΑμεΑ.

Λόγω όμως των χιλιάδων παραπόνων για τα απόνερα και των συχνών προβλημάτων από τους κινητήρες, κατασκευής Pielstick, τελικά το 2007 αποφασίστηκε η πώλησή του, στην Pictor Shipping SA έναντι 85 εκατ. δολαρίων.

Το πλοίο μετονομάστηκε σε Red Sea I, ενώ δρομολογήθηκε στη γραμμή Σαφάγκα-Τζέντα, υπό τη διαχείριση της Namma Lines, συνδέοντας την Αίγυπτο με τη Σαουδική Αραβία.

Το πλοίο ήταν από το 2011 μέχρι το 2016 παροπλισμένο στα Σελήνια Σαλαμίνας και τελικά ναυλώθηκε στην Ιταλία, προκειμένου να συνδέσει την Αουγκούστα με τη Βαλέττα Μάλτας.

Εκεί ξεκίνησαν εργασίες ανακαίνισης, οι οποίες όμως καθυστέρησαν αρκετά, με αποτέλεσμα το πλοίο να κατασχεθεί για χρέη 5.000.000 ευρώ.

Πηγή: tanea.gr

Θεσσαλία

Πέντε συλλήψεις πραγματοποίησε η Αστυνομία τα ξημερώματα της Κυριακής σε Βόλο, Αλμυρό και Σκιάθο, στο πλαίσιο ελέγχων για παραβάσεις της νομοθεσίας περί λειτουργίας μουσικής σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Η συνάντηση της Αγροδιατροφικής Σύμπραξης Θεσσαλίας με τη διοίκηση του ΣΒΘΣΕ στον Βόλο επιβεβαίωσε τη βούληση για τη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου μοντέλου συνεργασίας που θα συνδέει παραγωγή, μεταποίηση, logistics και γαστρονομία, ενισχύοντας την ιχνηλασιμότητα και τη διαμόρφωση μιας ενιαίας αγροδιατροφικής ταυτότητας για τη Θεσσαλία. Στο πλαίσιο αυτό, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στην εταιρεία Centaur, με διεθνή δραστηριότητα στον τομέα της ασφάλειας τροφίμων, καθώς και στο πρότυπο...
THINK TANK

1. Με ποια αντικειμενικά και δημοσιοποιημένα κριτήρια αποφασίστηκε η κατανομή των 5,7 εκατ. ευρώ, ώστε η Λάρισα να λάβει σχεδόν το σύνολο της χρηματοδότησης, ενώ άλλα νοσοκομεία περιορίζονται σε πολύ μικρότερες παρεμβάσεις;

2. Εάν οι ανάγκες των νοσοκομείων Τρικάλων και Καρδίτσας ήταν γνωστές, γιατί η Περιφέρεια δεν εξασφάλισε την έγκαιρη υποβολή των προτάσεων πριν από την έκδοση της πρόσκλησης, ώστε να μην εμφανίζονται σήμερα ως οι "ξεχασμένοι" της κατανομής;

3. Πώς υπηρετείται στην πράξη η περιφερειακή ισότητα στην υγεία, όταν ένας πολίτης έχει πρόσβαση σε ρομποτική χειρουργική επειδή κατοικεί σε έναν νομό, ενώ σε άλλον η χρηματοδότηση επαρκεί μόνο για την αντικατάσταση βασικού εξοπλισμού;