Οικονομία

Στις Βρυξέλλες το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2026 - Πόσο μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση και το ποσοστό φτώχειας με τα νέα μέτρα

Στις Βρυξέλλες το προσχέδιο του Προϋπολογισμού του 2026 - Πόσο μειώνεται η φορολογική επιβάρυνση και το ποσοστό φτώχειας με τα νέα μέτρα

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 15.18 Του Τάσου Δασόπουλου Μείωση του ποσοστού φτώχειας έως και 3,3% για οικογένειες με παιδιά και 5,5% για υπερήλικες άνω των 65 ετών, καθώς και του φορολογικού βάρους κατά 0,7% για όλους, επιτυγχάνει η φορολογική μεταρρύθμιση που εξαγγέλθηκε στη ΔΕΘ και

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 15.18

Του Τάσου Δασόπουλου

Μείωση του ποσοστού φτώχειας έως και 3,3% για οικογένειες με παιδιά και 5,5% για υπερήλικες άνω των 65 ετών, καθώς και του φορολογικού βάρους κατά 0,7% για όλους, επιτυγχάνει η φορολογική μεταρρύθμιση που εξαγγέλθηκε στη ΔΕΘ και βρίσκεται σε φάση υλοποίησης, σύμφωνα με το προσχέδιο του προϋπολογισμού που έστειλε χθες το ΥΠΕΘΟ στις Βρυξέλλες, στο πλαίσιο των συμβατικών υποχρεώσεων της χώρας.

Με βάση το κείμενο του προσχεδίου που εστάλη στις Βρυξέλλες, τα μέτρα ύψους 1,76 δισ. ευρώ που εξαγγέλθηκαν από τον Πρωθυπουργό στη Θεσσαλονίκη για το 2026 μειώνουν, σε επίπεδο γενικού πληθυσμού, το επίπεδο φτώχειας κατά 0,2% για το 2025 και κατά 0,4% για το 2026.

Με βάση τα στοιχεία του ΥΠΕΘΟ, τη μεγαλύτερη ωφέλεια από τις μειώσεις φορολογίας που βρίσκονται καθ οδόν προς τη Βουλή τη βλέπουμε στο σύνολο του πληθυσμού, καθώς μειώνει το φορολογικό βάρος κατά 0,7%. Τα μεσαία εισοδήματα από 20.000 μέχρι και 40.000 ευρώ έχουν οριακά υψηλότερη ελάφρυνση, κατά 0,8% (κάτι που ήταν και ο στόχος του όλου εγχειρήματος), ενώ τα εισοδήματα λίγο πάνω από τα 10.000 ευρώ έχουν ελάφρυνση του φορολογικού βάρους κατά 0,2%.

Ανάπτυξη 2,4% Χρέος κάτω από 140% του ΑΕΠ

Κατά τα λοιπά, ο προϋπολογισμός επαναλαμβάνει τις προβλέψεις του προσχεδίου που εστάλη στη Βουλή, προβλέποντας ανάπτυξη 2,4%, μαζί με ελαφρύνσεις και εισοδηματικές ενισχύσεις 1,76 δισ. ευρώ, αύξηση των επενδύσεων και μείωση του χρέους κάτω από το 140% του ΑΕΠ.

Ειδικότερα, η ελληνική οικονομία προβλέπεται να συνεχίσει, για έκτο συναπτό έτος, να καταγράφει σημαντικά υψηλότερο ρυθμό πραγματικής ανάπτυξης σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Ο ρυθμός ανάπτυξης αναμένεται να ανέλθει σε 2,2% το 2025 και 2,4% το 2026. Σημειώνεται ότι, σύμφωνα με τις εαρινές προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, ο ρυθμός ανάπτυξης για την Ευρωζώνη εκτιμάται σε 0,9% για το 2025 και 1,4% για το 2026, ενώ σύμφωνα με τις πρόσφατες προβλέψεις της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, τον Σεπτέμβριο του 2025, ο ρυθμός ανάπτυξης της Ευρωζώνης προβλέπεται σε 1,2% το 2025 και σε 1,0% το 2026.

Το ονομαστικό ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί από τα 249,6 δισ. ευρώ το 2025 σε 260,9 δισ. ευρώ το 2026. Παράλληλα, ο εγχώριος πληθωρισμός αναμένεται να αποκλιμακωθεί από 2,6% το 2025 σε 2,2% το 2026.

Ο ρυθμός μεταβολής των επενδύσεων αναμένεται να αυξηθεί από 4,5% το 2024 σε 5,7% το 2025 και 10,2% το 2026, καθώς, σε συνδυασμό με τη δυναμική που επιδεικνύουν οι ιδιωτικές επενδύσεις, το 2026 αναμένεται να υλοποιηθεί ένα σημαντικά διευρυμένο πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων με πόρους ύψους 16,7 δισ. ευρώ, έναντι 14,6 δισ. ευρώ το 2025.

Πλεονάσματα Χρέος

Το πρωτογενές πλεόνασμα του κρατικού προϋπολογισμού αναμένεται να διαμορφωθεί σε 3,6% του ΑΕΠ για το 2025 και σε 2,8% το 2026, ενώ το δημοσιονομικό πλεόνασμα της Γενικής Κυβέρνησης, από το 0,6% του ΑΕΠ το 2025, θα γίνει οριακό έλλειμμα -0,1% το 2026.

Σε αυτό το πλαίσιο, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, ως ποσοστό του ΑΕΠ, αναμένεται να παρουσιάσει για έκτο συνεχόμενο έτος τη μεγαλύτερη αποκλιμάκωση στην Ευρωπαϊκή Ένωση και να διαμορφωθεί σε επίπεδα κάτω του 140%, με την πρόβλεψη να διαμορφώνεται σε 137,6% το χαμηλότερο επίπεδο από το 2010.

Δείτε το έγγραφο δεξιά, στη στήλη Σχετικά Αρχεία

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Αίτημα για θέσπιση

Ο Πολιτιστικός Περιβαλλοντικός Σύλλογος Οι Δύο Αλέξανδροι κατέθεσε προς το Δημοτικό Συμβούλιο Σκιάθου πρόταση για τη θέσπιση Δημοτικού Επιδόματος Γέννησης, με στόχο την ενίσχυση των μόνιμων κατοίκων του νησιού και την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio