Οικονομία

Πώς οι αμυντικές δαπάνες μπορούν να αποτελέσουν μπαλαντέρ για νέες ελαφρύνσεις έως το 2028

Πώς οι αμυντικές δαπάνες μπορούν να αποτελέσουν μπαλαντέρ για νέες ελαφρύνσεις έως το 2028

Του Τάσου Δασόπουλου Πραγματικό δημοσιονομικό χώρο εκεί που θεωρητικά δεν υπάρχειμπορούν να δημιουργήσουν οι αμυντικές δαπάνες, η αύξηση των οποίων δεν θα υπολογίζεται στο έλλειμμα όσο διαρκεί η σχετική εθνική ρήτρα διαφυγής την οποία ενεργοποίησε η χώρα μας την

Του Τάσου Δασόπουλου

Πραγματικό δημοσιονομικό χώρο εκεί που θεωρητικά δεν υπάρχειμπορούν να δημιουργήσουν οι αμυντικές δαπάνες, η αύξηση των οποίων δεν θα υπολογίζεται στο έλλειμμα όσο διαρκεί η σχετική εθνική ρήτρα διαφυγής την οποία ενεργοποίησε η χώρα μας την περασμένη άνοιξη.

Πώς μπορεί να γίνει αυτό; Ως γνωστό, οι δαπάνες εξοπλισμών με βάση το Ευρωπαϊκό Δημοσιονομικό Κανόνα (ESA)καταγράφονται ως συνολική δαπάνη για το κράτος μέλος, έστω και αν το τίμημα για το υλικό που παραλαμβάνεταιεξοφλείται σε δόσεις. Αυτό σημαίνει ότι η αύξηση των αμυντικών δαπανών κάθε χρόνοεξαρτάται από τονχρόνο παραλαβής του πολεμικού υλικού για την Ελλάδα από το 2025 έως και το 2028.

Από την άλλη, οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες όπως συμφωνήθηκαν και ισχύουν από το 2024 έχουν αναγάγει την αύξηση των καθαρών πρωτογενών δαπανών σεβασικό κριτήριο για την αξιολόγηση της Ελλάδας,αλλά και των υπολοίπων κρατών μελών, σχετικά με την υλοποίηση των τετραετών δημοσιονομικών πλάνων που έχουν συμφωνηθεί με την Κομισιόν.

Στην παρούσα χρονική φάση, τόσο για την Ελλάδα όσο και για τις άλλες 15 χώρες της Ε.Ε. οι οποίες έχουν ενεργοποιήσει την δυνατότητα που έδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η αύξηση των αμυντικών δαπανών μέχρι και 1,5% του ΑΕΠ δεν καταγράφεται στο έλλειμμα με απώτερο στόχο να υπάρξει το ταχύτερο δυνατό ο επανεξοπλισμός της Ε.Ε. Παράλληλα, η αύξηση των αμυντικών δαπανών για τα κράτη μέλη της Ε.Ε. που είναι και μέλη του ΝΑΤΟ έχει γίνει πιεστική. Τούτομε δεδομένο ότι τον περασμένο Ιούλιο, σε σύνοδο της συμμαχίας στην Χάγη, συμφωνήθηκε ότι οι ελάχιστες αμυντικές δαπάνεςπρέπει αυξηθούν στο 5% του ΑΕΠ από 2% του ΑΕΠ που ήταν ως τότε.

Μετά από αυτό, ακόμη και η Ελλάδα που είχεανέκαθεν από τις υψηλότερες αναλογικά αμυντικές δαπάνες στο ΝΑΤΟ, θα πρέπει φέτος και το 2026 να αυξήσει τις αμυντικές της δαπάνες κατά 1 δισ. ευρώ ευρώ κάθε χρόνο για να πιάσει το ελάχιστο όριο.

Πώς συνδέονται με τις ελαφρύνσεις

Με δεδομένο ότι οι αυξήσεις στις αμυντικές δαπάνες δεν εγγράφονται στο έλλειμμα (λόγω ρήτρας διαφυγής) δεν επηρεάζουν και τις οροφές δαπανών που θα πρέπει να εκπληρώσει κάθε χώρα και άρα και η Ελλάδα. Ωστόσο, κανείς δεν μπορεί να έχει αντίρρηση ότι για μια χώρα όπως η δική μας, όπου οι συνολικές αμυντικές δαπάνες ξεπερνούν τα 6 δισ. ευρώ κάθε χρόνο, η περαιτέρω αύξησή τους μπορεί για ένα χρονικό διάστημα να μην δημιουργεί δημοσιονομικό, αλλά σίγουρα δημιουργεί ταμειακό πρόβλημα. Συνεπώς ακόμη και αν η Ελλάδα θελήσει να αυξήσει τα πακέτα στήριξης που έχει ήδη εφαρμόσει για το 2025 και δρομολογεί για το 2026, θα χρειαστεί μεγαλύτερη ρευστότητα για το κάνει χωρίς να καταφύγει σε δανεισμό.

Το μυστικό για να διατηρηθεί ρευστότητα που μπορεί να γίνει μέτρα ελάφρυνσης είναι να "παίξει" κάποιος λίγο με το χρόνο παραλαβής του υλικού ώστε να μην εξαντλήσει την ρευστότητα του Δημοσίου. Αν δηλαδή δύοσύγχρονα πολεμικά αεροσκάφη παραληφθούν, αντί για τον Δεκέμβριο του ενός έτους, τοΦεβρουάριο του επόμενου, το Ελληνικό δημόσιο θα μπορούσε να διατηρήσει ρευστότητα περίπου 400 - 440 εκατ. ευρώ, με την οποία θα μπορεί να αυξήσει το πακέτων των μέτρων ελάφρυνσης για το 2026 ή για το 2027.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio