Οικονομία

Ποιες αλλαγές έρχονται στο Ταμείο Ανάκαμψης για την επίτευξη χρονοδιαγραμάτων

Ποιες αλλαγές έρχονται στο Ταμείο Ανάκαμψης για την επίτευξη χρονοδιαγραμάτων

Του Τάσου Δασόπουλου Μπροστά στην τελευταία και μάλλον την πιο σημαντική αναθεώρησήτουβρίσκεται πλέον το πρόγραμμα "Ελλάδα 2.0",αφού βρίσκεται επτά μήνες πριν από την ολοκλήρωσή του. Και δεν θα υπάρξει άλλος χρόνος για διορθώσεις. Στόχος της τέταρτης κατά σειρά αξιολόγησης

Του Τάσου Δασόπουλου

Μπροστά στην τελευταία και μάλλον την πιο σημαντική αναθεώρησήτουβρίσκεται πλέον το πρόγραμμα "Ελλάδα 2.0",αφού βρίσκεται επτά μήνες πριν από την ολοκλήρωσή του. Και δεν θα υπάρξει άλλος χρόνος για διορθώσεις.

Στόχος της τέταρτης κατά σειρά αξιολόγησης του ελληνικού προγράμματοςείναι να εισπραχθούν τα τελευταία 6,1 δισ. ευρώ που δικαιούται η Ελλάδα από μη επιστρεπτέες επιδοτήσεις, αφού πρώτα φέρει σε πέρας άλλα 194 ορόσημα και στόχους (με βάση τα σημερινά δεδομένα). Η αναθεώρηση θα είναι πολυεπίπεδη, με στόχο η Ελλάδα να λάβει το σύνολο των 36 δισ. ευρώ, τα οποία δικαιούται και να ολοκληρώσει τις 104 επενδύσεις του προγράμματος μέχρι και το τέλος του 2026.

Σε πρώτη φάση, θα πρέπει να επανεξεταστούν όλα τα ορόσημα που απομένουν και να μειωθούν οι διαδικασίες ειδικά σε αυτά τα οποία υλοποιούνται με τησυνεργασία περισσότερων του ενός Υπουργείων.

Μια δεύτερη ριζική αλλαγή θα είναι η απαλοιφή κάποιων από τους "ενδιάμεσους στόχους" του προγράμματος, αφού οι καθυστερήσεις και οι νομικές διεκδικήσεις μπορούν να δημιουργήσουν πρόβλημα. Υπάρχουν στόχοι όπως, για παράδειγμα, η πλήρης λειτουργία 107 σταθμών ψυχικής υγείας ή η ολοκλήρωση της ενεργειακής αναβάθμισης 8000 κτηρίων, οι οποίοι έχουν καθυστερήσει. Οι ενδιάμεσοι στόχοι θεσπίστηκαν και ισχύουν ώστε να υπάρχει μια σαφής εικόνα στα έργα τα οποία υλοποιούν τα κράτη-μέλη και εν προκειμένω η Ελλάδα. Ωστόσο, η καθυστέρηση που υπάρχει στις διαδικασίες ανάμεσα σε διαφορετικά υπουργεία δείχνει ότι αν δεν αφαιρεθούν κάποιοι ενδιάμεσοι στόχοι, τότε θα έχουμε αστοχία στην υλοποίηση των επόμενων οροσήμων, με κίνδυνο να κινδυνέψουν οι τρεις τελευταίες δόσεις του προγράμματος

Τα έργα υποδομής

Ένα κρίσιμο κομμάτι του ΤΑΑ, το οποίο αφορά χρηματοδότηση έργων υποδομής βρίσκεται επίσης σε φάση επανεξέτασης.Τα έργα αυτά θα περάσουν από το μικροσκόπιο της Επιτροπής, αφού τα έργα αυτής της κατηγορίας δεν είναι "γραμμικά" στην υλοποίησή τους και παρουσιάζουν προβλήματα σε πάγια βάση.

Συγκεκριμένα, έργα όπως ο ΒΟΑΚ, ο αντλησιοταμιευτικός σταθμός της Αμφιλοχίας ή το Κέντρο Καινοτομίας της Θεσσαλονίκης, δύσκολα προλαβαίνουν πλέοννα ολοκληρωθούν στην ώρα τους με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης. Η μόνη λύση είναι να γίνει μια συμφωνία για μείωση του φυσικού τους αντικειμένου με χρηματοδότηση του ΤΑΑ. Το μέρος που θα απομείνειμπορεί να ολοκληρωθεί με χρήματα από το ΕΣΠΑ και του εθνικού προγράμματος δημοσίων επενδύσεων.

Επίσης, έργα τα οποία αφορούν τον μετασχηματισμό των σιδηροδρόμων, αλλά και ψηφιακά έργα του Δημοσίου μπορούν να υλοποιηθούν κατά ένα μέρος τους από χρήματα είτε του ΕΣΠΑ είτε του εθνικού σκέλους του ΠΔΕ. Ειδικά μικρά ψηφιακά του Δημοσίου, άλλα και μεγαλύτερα έργα του ιδιωτικού τομέαμπορούν να συνεχιστούν από υπόλοιπο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Επί της ουσίας, οι καθυστερήσεις εκτός από τις προσφυγές έχουν ως αιτία όχι την ολιγωρία του ΥΠΕΘΟ, αλλά κυρίως των επιμέρους Υπουργείων, που τρέχουν έργα με χρηματοδότηση του ΤΑΑ να ανταποκριθούν.

Η στάση της Κομισιόν

H στάση της Κομισιόνέχει ως στόχο να βοηθήσει την Ελλάδα να καταφέρει τους στόχους της για το ΤΑΑ. Μπορεί να υποχωρήσει σε έναν ενδιάμεσο στόχο, ο οποίος δημιουργεί πρόβλημασε όλο το ελληνικό πρόγραμμα. Δεν θα υποχωρήσει στην ποσόστωση των έργων ανάμεσα στους 4 άξονες του προγράμματος και το τελικό αποτέλεσμα για την Ελλάδα. Θετικό είναι επίσης ότι η Ελλάδα αφήνει μεν ανοιχτό να μεταφέρει μέρος του φυσικού αντικειμένου των έργων στο τρέχον ΕΣΠΑ, να ανακατανείμει πόρους από έργα που "χωλαίνουν" σε άλλα που έχουν παραπάνω από ικανοποιητική υλοποίηση, αλλά δεν θα κάνει εκπτώσεις σε ένα θέμα: τις μεταρρυθμίσεις. Όπως δηλώνουν απερίφραστα στελέχη του ΥΠΕΘΟ, η Ελλάδα θα υλοποιήσει και τις 77 μεταρρυθμίσεις, τις οποίες έχει εντάξει σταδιακά στο πρόγραμμα, εντός του χρονοδιαγράμματος.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Αν κάποιος έφτιαχνε ταινία με τίτλο «Ο Τσε των Θεσσαλικών Πεδιάδων», ο Δημήτρης Κουρέτας θα απαιτούσε να παίξει τον ρόλο του εαυτού του.
Και πώς να τον αδικήσεις;
Με τέτοιο πάθος, τέτοιο ύφος “επαναστάτη”, τέτοια φωτογένεια πάνω στο τρακτέρ  —  θα νόμιζε κάποιος, ότι παλεύει για την ανατροπή του καθεστώτος.
Αν φυσικά η επανάσταση γινόταν με δηλώσεις , κι’ όχι με έργα...
THINK TANK

1. Αντί για επιστολές και φωτογραφίες στα τρακτέρ, ποια συγκεκριμένα, μετρήσιμα αποτελέσματα έχει φέρει η Περιφέρεια στους αγρότες μέσα σε 14 μήνες θητείας;
(Ένα έργο, μία αλλαγή, μία ουσιαστική νίκη, ποια είναι;)

2. Ποιος ακριβώς ευθύνεται για τα €50 εκατ. που “αγνοούνται”; Και, αν ο Περιφερειάρχης το γνωρίζει, γιατί δεν έχει προχωρήσει σε: έλεγχο, θεσμική καταγγελία, δημόσια σύγκρουση; Πόσο “αγώνας” είναι ένας αγώνας χωρίς καμία πράξη πίεσης;

3. Ποια μέτρα έχει λάβει η Περιφέρεια απέναντι στους μηχανισμούς αισχροκέρδειας στο βαμβάκι, τις πομόνες και το κόστος παραγωγής;
Οι διαπιστώσεις είναι εύκολες. Η δράση πού βρίσκεται; Αν γνωρίζει «ποιος την καρπώνεται», γιατί δεν τον κατονομάζει; Αν δεν γνωρίζει, γιατί δεν κάνει τους απαραίτητους ελέγχους;

designed & hosted by
32bit Creative Studio