Οικονομία

Ναυτιλία απέναντι στο Net-Zero Framework: Σήμα κινδύνου για τον IMO "οδικό χάρτη" απανθρακοποίησης

Ναυτιλία απέναντι στο Net-Zero Framework: Σήμα κινδύνου για τον IMO "οδικό χάρτη" απανθρακοποίησης

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη Σοβαρές ανησυχίες προκαλεί στη διεθνή ναυτιλία ο νέος "οδικός χάρτης" απανθρακοποίησης, γνωστός ωςNet-Zero Framework (NZF), που αναμένεται να τεθεί προς υιοθέτηση τον Οκτώβριο από τονΔιεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO). Δεκαεννέα κορυφαίοι όμιλοι, μεταξύ των

Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

Σοβαρές ανησυχίες προκαλεί στη διεθνή ναυτιλία ο νέος "οδικός χάρτης" απανθρακοποίησης, γνωστός ωςNet-Zero Framework (NZF), που αναμένεται να τεθεί προς υιοθέτηση τον Οκτώβριο από τονΔιεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO).

Δεκαεννέα κορυφαίοι όμιλοι, μεταξύ των οποίων και ελληνικών συμφερόντων, με στόλο που ξεπερνά τα1.200 πλοίακαι χωρητικότητα άνω των150 εκατ. dwt, απευθύνουν προειδοποίηση: η συμφωνία, προϊόν δύσκολων συμβιβασμών, ενδέχεται να έχει σοβαρές παρενέργειες στη βιομηχανία αλλά και στην παγκόσμια οικονομία.

"Στόχος μας είναι να διασφαλίσουμε ότι η φωνή του κλάδου θα ακουστεί και θα ληφθεί υπόψη από τους υπεύθυνους λήψης αποφάσεων", υπογραμμίζουν στην κοινή τους δήλωση, καλώντας τον IMO να λάβει υπόψη τις πρακτικές διαστάσεις.

Οι εταιρείες υπογραμμίζουν ότι το IMO NZF χρειάζεται κρίσιμες τροποποιήσεις πριν την υιοθέτηση. Θέτουν τέσσερις βασικές προϋποθέσεις:

  • Ρεαλιστικοί στόχοι και όριααντί υπερβολικά αυστηρών προθεσμιών.

  • Κατανομή πλεονασμάτων και επιβραβεύσεωνώστε να στηριχθεί η μετάβαση και οι ΜμΕ.

  • Διαφάνεια στη διαχείριση κεφαλαίων, με σαφή κίνητρα για επενδύσεις.

  • Σταδιακή εφαρμογήμε ενδιάμεσους ελέγχους καυσίμων, όπως είχε γίνει στο IMO 2020.

Όπως τονίζουν, "τα θεμελιώδη ζητήματα δεν μπορούν να επιλυθούν μέσω κατευθυντήριων γραμμών που θα εκδοθούν μετά την υιοθέτηση".

Η ναυτιλιακή βιομηχανία, σημειώνουν, έχει ήδη επενδύσει τεράστια ποσά σε τεχνολογίες περιορισμού εκπομπών, σε παραγγελίες νέων πλοίων και σε αναβαθμίσεις υφιστάμενων στόλων.

"Είναι ζωτικής σημασίας να συνεχίσουμε να ενθαρρυνόμαστε να επενδύουμε", αναφέρουν, ζητώντας ρυθμίσεις που δεν θα τιμωρούν τις επιχειρήσεις που έχουν ήδη αναλάβει δράση.

Οι 19 εταιρείες απαριθμούν συγκεκριμένες αδυναμίες του πλαισίου:

  • Τα προτεινόμεναόρια έντασης καυσίμουείναι υπερβολικά αυστηρά, φέρνοντας νωρίτερα κατά μια δεκαετία τους στόχους της ΕΕ.

  • Δεν υπάρχεισαφήνεια στη διακυβέρνησηκαι στη χρήση των κεφαλαίων που θα συγκεντρωθούν.

  • Αγνοείται ο ρόλος μεταβατικών καυσίμων όπως ταβιοκαύσιμακαι τοLNG.

  • Η εστίαση σε μη αποδεδειγμένες τεχνολογίες θα οδηγήσει σε μοντέλο"pay-to-emit", με σοβαρή επιβάρυνση για τις μικρομεσαίες εταιρείες.

  • Οι ανάγκες σεχαμηλών εκπομπών υδρογόνοεκτοξεύονται σε πάνω από 50 εκατ. τόνους ετησίως ως το 2040 δηλαδή το μισό της προβλεπόμενης παγκόσμιας παραγωγής.

  • Το πλαίσιο προβλέπεται να συγκεντρώνει2030 δισ. δολάρια ετησίωςως το 2030, με πιθανό σωρευτικό κόστος300 δισ. δολαρίωνέως το 2035.

Η βιομηχανία αναγνωρίζει ότι ένα παγκόσμιο πλαίσιο είναι απαραίτητο, αλλά θεωρεί πως το NZF, όπως είναι σήμερα, δεν διασφαλίζει ούτε ισότιμους όρους ανταγωνισμού ούτε την αποτελεσματική απανθρακοποίηση. Το ζητούμενο είναι ένα ρυθμιστικό πλαίσιο που θα συνδυάζειρεαλισμό, ασφάλεια και οικονομική βιωσιμότητα.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Όταν η ανικανότητα βαφτίζεται “στρατηγική” και η ολιγωρία ζητά χειροκρότημα … !
THINK TANK

1. Πώς δικαιολογεί η Περιφέρεια Θεσσαλίας την καθυστέρησή της να λάβει ουσιαστικά μέτρα, όταν η εξάπλωση της ευλογιάς ήταν γνωστή μήνες πριν και οι κτηνοτρόφοι είχαν ήδη σημάνει συναγερμό;

2. Γιατί ο κ. Κουρέτας περιορίστηκε σε δημόσιες δηλώσεις και φωτογραφίες, αντί να οργανώσει εγκαίρως έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό ελέγχου, εμβολιασμού και βιοασφάλειας, ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή;

3. Ποια ευθύνη αναλαμβάνει η Περιφερειακή Αρχή για την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία «παράνομων» εμβολίων, που προέκυψε εξαιτίας της απουσίας επίσημης λύσης και έγκαιρης κρατικής παρέμβασης;

designed & hosted by
32bit Creative Studio