Οικονομία

Μερίδια στις πτήσεις: Οι αεροπορικές εταιρείες που κυριαρχούν στα ελληνικά αεροδρόμια

Μερίδια στις πτήσεις: Οι αεροπορικές εταιρείες που κυριαρχούν στα ελληνικά αεροδρόμια

Του Στάθη Βασιλόπουλου Το 2025 επιβεβαιώνεται ως μία ακόμη χρονιά-ορόσημο για την ελληνική αεροπορική αγορά, με τα δύο μεγαλύτερα αεροπορικά "μέτωπα" της χώρας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece να κινούνται σε

Του Στάθη Βασιλόπουλου

Το 2025 επιβεβαιώνεται ως μία ακόμη χρονιά-ορόσημο για την ελληνική αεροπορική αγορά, με τα δύο μεγαλύτερα αεροπορικά "μέτωπα" της χώρας τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια υπό τη διαχείριση της Fraport Greece να κινούνται σε αναπτυξιακούς ρυθμούς, με νέα ρεκόρ επιβατικής κίνησης και διεύρυνση των διεθνών δικτύων. Η Ελλάδα, πλέον, λειτουργεί ως μια από τις πιο ισχυρές πύλες αεροπορικής μετακίνησης στη Μεσόγειο, με σταθερά υψηλή ζήτηση από το εξωτερικό και έντονο ανταγωνισμό μεταξύ των αεροπορικών εταιρειών.

Στο "Ελ. Βενιζέλος", η επιβατική κίνηση του Οκτωβρίου 2024 άγγιξε τα 3,01 εκατ. επιβάτες, καταγράφοντας αύξηση 10% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2023. Η άνοδος προέρχεται τόσο από το εσωτερικό (+7,4%) όσο και κυρίως από τις διεθνείς αφίξεις και αναχωρήσεις (+11,1%), που για ακόμη μία χρονιά αποδεικνύουν τη δυναμική του αεροδρομίου ως βασικού ευρωπαϊκού κόμβου.

Στο δεκάμηνο, η συνολική κίνηση ανήλθε σε 27,57 εκατ. επιβάτες, +12,9% σε σχέση με πέρυσι, με το διεθνές σκέλος να πρωταγωνιστεί (+15,5%). Η Ευρώπη εξακολουθεί να είναι η κύρια δεξαμενή ταξιδιωτών προς την Ελλάδα, ενώ παραμένει και η κορυφαία επιλογή των Ελλήνων για ταξίδια στο εξωτερικό.

Η επιχειρησιακή "καρδιά" του αεροδρομίου χτυπά γύρω από τρεις εταιρείες που συγκεντρώνουν το μεγαλύτερο μέρος της δραστηριότητας. Η Aegean Airlines, κατέχοντας το 44,4% της συνολικής "πίτας", εξακολουθεί να δεσπόζει στο Ελ. Βενιζέλος, διατηρώντας τον τίτλο του εθνικού αερομεταφορέα. Η Sky Express με μερίδιο αγοράς 20% έχει καθιερωθεί ως σημαντικός "παίκτης", επεκτείνοντας στόλο και εντάσσοντας δρομολόγια σε Ελλάδα και Ευρώπη. Την κορυφαία τριάδα συμπληρώνει η ιρλανδική χαμηλού κόστους αεροπορική εταιρεία Ryanair, αν και με μικρότερο ποσοστό (4,5%), κερδίζοντας το ενδιαφέρον επιβατών που αναζητούν χαμηλότερο κόστος και χωρίς ενδιάμεσο σταθμό πτήσεις.

Με μερίδιο 2,7%, η easyJet χαράσσει τη δική της πορεία, συνδέοντας την Αθήνα με δημοφιλείς πόλεις της Ευρώπης. Παράλληλα, αξιοσημείωτη παρουσία έχουν οι Lufthansa, Swiss, British Airways, Turkish Airlines και ΙΤΑ Airways, καθώς η Αθήνα ενσωματώνεται σταθερά στα μεγαλύτερα ευρωπαϊκά hubs.

Την ίδια στιγμή, τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport Greece συνεχίζουν το δικό τους ανοδικό μομέντουμ. Η κίνηση στο πρώτο δεκάμηνο του 2024 διαμορφώθηκε στα 35,2 εκατ. επιβάτες (+2,7%), περίπου ένα εκατομμύριο περισσότερο σε σχέση με πέρυσι. Για το σύνολο του 2025, οι προβλέψεις ανεβάζουν τον αριθμό στους 37 εκατομμύρια επιβάτες νέο ρεκόρ.

Η πλειονότητα της επιβατικής κίνησης στα περιφερειακά αεροδρόμια της Fraport προέρχεται από το εξωτερικό, ξεπερνώντας το 80%. Το μείγμα των συνεργαζόμενων αεροπορικών εταιρειών είναι ισορροπημένο: οι low-cost καλύπτουν το 39%, οι παραδοσιακές το 31% και οι tour operators το 30%.

Η Ryanair ηγείται με 17%, ακολουθούμενη από την Aegean Airlines (16%), την easyJet (9%), την TUI (8%) και την Jet2.com (6%). Οι κύριες αγορές παραμένουν το Ηνωμένο Βασίλειο, η Γερμανία και οι σκανδιναβικές χώρες, ενώ οι Αμερικανοί ταξιδιώτες συνεχίζουν να επισκέπτονται τα ελληνικά περιφερειακά αεροδρόμια μέσω ενδιάμεσων πτήσεων. Στα δημοφιλή ταξιδιωτικά σχέδια ξεχωρίζουν η Μύκονος, η Σαντορίνη και τα Χανιά, ενώ μικρότεροι προορισμοί, όπως το Άκτιο, η Σκιάθος και η Μυτιλήνη, καταγράφουν δυναμική αύξηση, αντανακλώντας την παγκόσμια τάση για πιο ήρεμα και λιγότερο κορεσμένα μέρη.

Πηγή: capital.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Όταν η ανικανότητα βαφτίζεται “στρατηγική” και η ολιγωρία ζητά χειροκρότημα … !
THINK TANK

1. Πώς δικαιολογεί η Περιφέρεια Θεσσαλίας την καθυστέρησή της να λάβει ουσιαστικά μέτρα, όταν η εξάπλωση της ευλογιάς ήταν γνωστή μήνες πριν και οι κτηνοτρόφοι είχαν ήδη σημάνει συναγερμό;

2. Γιατί ο κ. Κουρέτας περιορίστηκε σε δημόσιες δηλώσεις και φωτογραφίες, αντί να οργανώσει εγκαίρως έναν ολοκληρωμένο μηχανισμό ελέγχου, εμβολιασμού και βιοασφάλειας, ώστε να αποφευχθεί η καταστροφή;

3. Ποια ευθύνη αναλαμβάνει η Περιφερειακή Αρχή για την ανεξέλεγκτη κυκλοφορία «παράνομων» εμβολίων, που προέκυψε εξαιτίας της απουσίας επίσημης λύσης και έγκαιρης κρατικής παρέμβασης;

designed & hosted by
32bit Creative Studio