Οικονομία

Η "Χρυσή" πενταετία της αγοράς κατοικίας από το 2020 και μετά καλά κρατεί

Η "Χρυσή" πενταετία της αγοράς κατοικίας από το 2020 και μετά καλά κρατεί

Του Νίκου Ρουσάνογλου Η υψηλή ζήτηση από το εξωτερικό και τα δύο διαδοχικά προγράμματα επιδότησης επιτοκίου για αγορά ακινήτων "Σπίτι Μου", έχουν πυροδοτήσει ένα από τα μεγαλύτερα "ράλι" στην αγορά κατοικίας της Αττικής των τελευταίων δεκαετιών, συγκρινόμενο μόνο με την

Του Νίκου Ρουσάνογλου

Η υψηλή ζήτηση από το εξωτερικό και τα δύο διαδοχικά προγράμματα επιδότησης επιτοκίου για αγορά ακινήτων "Σπίτι Μου", έχουν πυροδοτήσει ένα από τα μεγαλύτερα "ράλι" στην αγορά κατοικίας της Αττικής των τελευταίων δεκαετιών, συγκρινόμενο μόνο με την περίοδο 2001-2008, όταν οι τιμές εκτοξεύτηκαν χάρις στην πρόσβαση σε χαμηλότοκο δανεισμό σε εκατοντάδες χιλιάδες νοικοκυριά, μετά την είσοδο της οικονομίας στη ζώνη του ευρώ.

Σύμφωνα με τα συγκριτικά στοιχεία του δείκτη τιμών SPI του Spitogatos.gr, που επιμελήθηκε και παρουσιάζει σήμερα το Capital.gr, κατά την περίοδο από το τρίτο τρίμηνο του 2020 (όταν ακόμα οι τιμές δεν είχαν υποχωρήσει λόγω της πανδημικής κρίσης) και μέχρι το φετινό τρίτο τρίμηνο, η μέση ζητούμενη τιμή πώλησης κατοικίας στο λεκανοπέδιο της Αττικής, έχει σημειώσει αύξηση κατά 57,2%. Μάλιστα, οι μεγαλύτερες αυξήσεις παρατηρούνται στις πιο προσιτές περιοχές του λεκανοπεδίου, λόγω του χαμηλού σημείου εκκίνησής τους μετά την οικονομική κρίση, αλλά και των στρεβλώσεων που σημειώθηκαν. Για παράδειγμα, στον Πειραιά, η μέση ζητούμενη τιμή πώλησης διαμορφώνεται σήμερα σε 2.522 ευρώ/τ.μ., ή 75,6% υψηλότερα από το 2020 (στα προάστια του Πειραιά μάλιστα η αύξηση αγγίζει το 82,2%), κυρίως εξαιτίας της εκτόξευσης της ζήτησης από επενδυτές του προγράμματος Χρυσή Βίζα, την περίοδο 2023-2025, λόγω των αλλαγών στο ελάχιστο ύψος επένδυσης στο κέντρο της Αθήνας, τα βόρεια και τα νότια προάστια. Οι αυξήσεις από τις 250.000 στις 500.000 ευρώ στις περιοχές αυτές, έστρεψαν όλη την ζήτηση στον Πειραιά και σε μερικές ακόμα περιοχές, όπου το όριο παρέμεινε στις 250.000 ευρώ, μέχρις ότου "κλείσει" και αυτό το παράθυρο με την εκ νέου αύξηση των ορίων στις 800.000 ευρώ στο σύνολο της Αττικής.

Η μέση ζητούμενη τιμή πώλησης στο σύνολο της Αττικής ανέρχεται σήμερα σε 2.628 ευρώ/τ.μ., έναντι 1.690 ευρώ/τ.μ. πριν από μια πενταετία. Ενώ δηλαδή με 170.000 ευρώ μπορούσε κανείς να αγοράσει διαμέρισμα 100 τ.μ. το 2020, σήμερα για το ίδιο διαμέρισμα χρειάζεται πάνω από 260.000 ευρώ. Έτσι, εξηγείται και η μεγάλη δυσχέρεια των Ελλήνων αγοραστών να ανταποκριθούν στις τιμές αυτές, με αποτέλεσμα η ζήτηση να καταγράφει κάμψη, όπως και ο όγκος των αγοραπωλησιών.

Προς το παρόν, η τάση αυτή δεν είναι τόσο εμφανής, κυρίως λόγω της ζήτησης που προκληθεί στην αγορά από τον δεύτερο κύκλο του προγράμματος Σπίτι Μου. Ωστόσο, με δεδομένο ότι η προσφορά παραμένει καθηλωμένη, οι περιοχές που συγκεντρώνουν έναν ικανό αριθμό επιλέξιμων ακινήτων, σημειώνουν μεγάλες αυξήσεις των ζητούμενων τιμών. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Spitogatos.gr, στο κέντρο της Αθήνας, το φετινό τρίτο τρίμηνο σημειώθηκε ετήσια αύξηση κατά 12% σε 2.439 ευρώ/τ.μ., από 2.177 ευρώ/τ.μ. πριν από ένα χρόνο. Ωστόσο, ειδικά σε ό,τι αφορά τα πρώτα τρία δημοτικά διαμερίσματα και δη τις περιοχές πέριξ των μεγάλων κεντρικών αρτηριών (π.χ. Σταδίου, Πανεπιστημίου, Πατησίων, Ακαδημίας κτλ.), η αύξηση έφτασε το 27,4%. Παρότι δηλαδή από τις αρχές του έτους υφίσταται απαγόρευση λειτουργίας νέων καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, φαίνεται πως οι ζητούμενες τιμές πώλησης εκτινάχθηκαν.

Στις υπόλοιπες περιοχές με τις μεγαλύτερες αυξήσεις ξεχωρίζουν σημεία που επίσης συγκεντρώνουν σημαντικό αριθμό κατάλληλων ακινήτων για το "Σπίτι Μου", όπως η Δραπετσώνα και το Πέραμα, όπου καταγράφηκαν αυξήσεις κατά 26,3% και 26,1% αντίστοιχα, αλλά και το Περιστέρι, όπου η αύξηση της μέσης ζητούμενης τιμής ανήλθε σε 22%. Συνολικά, στα δυτικά προάστια, η αύξηση της μέσης ζητούμενης τιμής ανήλθε σε 12,5% και 2.154 ευρώ/τ.μ., από 1.915 ευρώ/τ.μ. πριν από ένα χρόνο.

Σημειώνεται ότι μέσω του προγράμματος "Σπίτι Μου", μπορούν να αποκτηθούν κατοικίες με οικοδομική άδεια έως το τέλος του 2005, δηλαδή ηλικίας τουλάχιστον 20 ετών, μέγιστης αξίας 250.000 ευρώ, με δάνειο μέγιστου ύψους 190.000 ευρώ.

Η εξέλιξη των ζητούμενων τιμών πώλησης κατοικιών

Περιοχή

Γ Τρίμηνο 2020

Γ Τρίμηνο 2025

Ποσοστιαία Μεταβολή

Κέντρο Αθήνας

1.548 ευρώ/τ.μ.

2.439 ευρώ/τ.μ.

57,5%

Βόρεια Προάστια

2.267 ευρώ/τ.μ.

3.323 ευρώ/τ.μ.

46,5%

Νότια Προάστια

2.619 ευρώ.τ.μ.

4.091 ευρώ/τ.μ.

56%

Δυτικά Προάστια

1.322 ευρώ/τ.μ.

2.154 ευρώ/τ.μ.

63%

Ανατολικά Προάστια

1.529 ευρώ/τ.μ.

2.316 ευρώ/τ.μ.

51,4%

Πειραιάς

1.436 ευρώ/τ.μ.

2.522 ευρώ/τ.μ.

75,6%

Προάστια Πειραιά

1.169 ευρώ/τ.μ.

2.131 ευρώ/τ.μ.

82,2%

Υπόλοιπο Αττικής

1.636 ευρώ/τ.μ.

2.053 ευρώ/τ.μ.

25,5%

Πηγή: Spitogatos.gr (επεξεργασία από το Capital.gr)

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Με εξωστρέφεια υποδέχεται

Η νέα απευθείας αεροπορική σύνδεση Βρυξέλλες Βόλος και οι προοπτικές που ανοίγει για την τουριστική εξωστρέφεια της Θεσσαλίας βρέθηκαν στο επίκεντρο ειδικής εκδήλωσης που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου στην Πρεσβεία της Ελλάδος στο Βέλγιο.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio