Οικονομία

ΔΝΤ για Ελλάδα: Σταθερή μείωση του χρέους στο 130% έως το 2030 - Πάνω από 2% το μέσο πρωτογενές πλεόνασμα την επόμενη πενταετία

ΔΝΤ για Ελλάδα: Σταθερή μείωση του χρέους στο 130% έως το 2030 - Πάνω από 2% το μέσο πρωτογενές πλεόνασμα την επόμενη πενταετία

Του Τάσου Δασόπουλου Σταθερή μείωση του "μικτού" χρέους στο 130% ως το 2030, μέσο ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 2% του ΑΕΠ και επιστροφή σε ελλειμματικούς προϋπολογισμούς από το 2027 προβλέπει, μεταξύ άλλων, για την Ελλάδα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του για

Του Τάσου Δασόπουλου

Σταθερή μείωση του "μικτού" χρέους στο 130% ως το 2030, μέσο ετήσιο πρωτογενές πλεόνασμα πάνω από 2% του ΑΕΠ και επιστροφή σε ελλειμματικούς προϋπολογισμούς από το 2027 προβλέπει, μεταξύ άλλων, για την Ελλάδα το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο στην έκθεσή του για τη δημοσιονομική πορεία των μελών του (Fiscal Monitor) που έδωσε σήμερα στη δημοσιότητα.

Ειδικότερα το Ταμείο προβλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα υποχωρήσει φέτος ως ποσοστό του ΑΕΠ στο 3,2%, από 4,8% το 2024 και στο 2,3% το 2026. Τα επόμενα χρόνια, λόγω και της υποχώρησης της ανάπτυξης στο 1,5% που προβλέπει για την Ελλάδα, το Ταμείο βλέπει ότι το πρωτογενές πλεόνασμα θα υποχωρήσει περαιτέρω στο 1,8% του ΑΕΠ το 2027 και το 2028, ενώ θα αυξηθεί στο 1,9% του ΑΕΠ το 2029 και στο 2% του ΑΕΠ το 2030.

Σε ό,τι αφορά στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης, το Ταμείο προβλέπει ότι μετά το πλεόνασμα 1,3% του ΑΕΠ που είχαμε το 2024 φέτος ο προϋπολογισμός θα είναι ισοσκελισμένος και το 2026 θα έχουμε έλλειμμα 0,8% του ΑΕΠ το οποίο στη συνέχεια θα μεγαλώσει στο 1,4% του ΑΕΠ και θα σταθεροποιηθεί σε αυτό το επίπεδο μέχρι και το 2030. Και αυτή η πρόβλεψη του ΔΝΤ βασίζεται στην παραδοχή ότι μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης η Ελλάδα θα έχει μείωση επενδύσεων και κατά συνέπεια η ανάπτυξη θα υποχωρήσει κοντά στο 1,5% λόγω και της πληθυσμιακής γήρανσης.

Στο τομέα των εσόδων το ΔΝΤ μέσα από τις προβλέψεις του θεωρεί ότι το 2026 θα είναι το έτος που θα κορυφωθούν τα έσοδα ως ποσοστά του ΑΕΠ φτάνοντας το 50% από 49,8% φέτος λόγω της ανάπτυξης από υψηλές επενδύσεις. Για τη συνέχεια, λόγω και των μειώσεων φόρων που εξαγγέλθηκαν στη ΔΕΘ, εκτιμά ότι τα φορολογικά έσοδα θα παραμείνουν ως ποσοστό, λίγο πάνω ή λίγο κάτω από το 47% του ΑΕΠ αλλά θα είναι υψηλότερα από τον μέσο όρο της Ευρωζώνης όπου τα φορολογικά έσοδα θα μείνουν στο 46,5%.

Σε ό,τι αφορά στις δαπάνες το Ταμείο εκτιμά ότι την κορύφωση θα έχουμε επίσης το 2026 όταν ως ποσοστό του ΑΕΠ θα φτάσουν 50,6% από 49,8% φέτος και στη συνέχεια, μετά το τέλος του Ταμείου Ανάκαμψης, το ποσοστό των δαπανών στο ΑΕΠ θα υποχωρήσεις στο 48% και λίγο υψηλότερα όπου θα σταθεροποιηθεί μέχρι και το τέλος του 2023.

Το χρέος

Για το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης, το ΔΝΤ βλέπει ως τάση μια σταθερή αποκλιμάκωση του ως ποσοστό του ΑΕΠ έως και το 130% το 2030. Ωστόσο η πρόβλεψη για κάθε χρόνο διαφέρει από αυτήν άλλων διεθνών οργανισμών διότι το Ταμείο επιμερίζει στα χρόνια τους αναβαλλόμενους τόκους ύψους 25 δισ. ευρώ από το δάνειο των 110 δισ. ευρώ που πήρε η Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας το 2012, όταν μπήκε στο δεύτερο πρόγραμμα διάσωσης. Ως γνωστό το ποσό αυτό είναι σε περίοδο χάριτος και θα αρχίσει να αποπληρώνεται σταδιακά από το 2032. Με αυτά τα δεδομένα το Ταμείο προβλέπει ότι το δημόσιο χρέος ως ποσοστό τους ΑΕΠ θα μειωθεί φέτος στο 146,7% από 156,8% το 2024 και περαιτέρω στο 141,9% το 2026. Στη συνέχεια θα μειωθεί στο 138,1% το 2027, στο 135,6% το 2028, στο 132,9% το 2029 και στο 130,2% του ΑΕΠ το 2030.

Πηγή: capital.gr

Θεσσαλία

Αίτημα για θέσπιση

Ο Πολιτιστικός Περιβαλλοντικός Σύλλογος Οι Δύο Αλέξανδροι κατέθεσε προς το Δημοτικό Συμβούλιο Σκιάθου πρόταση για τη θέσπιση Δημοτικού Επιδόματος Γέννησης, με στόχο την ενίσχυση των μόνιμων κατοίκων του νησιού και την αντιμετώπιση του δημογραφικού προβλήματος.

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου της Περιφέρειας Θεσσαλίας, στις 12 Δεκεμβρίου 2025 ανακοινώθηκε η έναρξη ενημερωτικής καμπάνιας για δύο νέες δράσεις ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκατ. ευρώ, που αφορούν τόσο υφιστάμενες όσο και νέες ή υπό σύσταση επιχειρήσεις. Οι δράσεις «Αναπτύσσομαι Έξυπνα» και «Επιχειρώ Έξυπνα» χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα «Θεσσαλία 2021–2027» με πόρους του ΕΣΠΑ και του Ευρωπαϊκού Ταμείου Περιφερειακής Ανάπτυξης και εντάσσονται στη...
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Ποιοι τελικά θα είναι οι πραγματικοί δικαιούχοι των 40 εκατ. ευρώ;
Θα κατευθυνθούν οι πόροι σε μικρές, ανεξάρτητες και μη «δικτυωμένες» επιχειρήσεις που ασφυκτιούν ή, όπως συχνά συμβαίνει, σε περιορισμένο κύκλο ήδη ισχυρών, διασυνδεδεμένων ή «ημετέρων» φορέων και επιχειρηματικών σχημάτων;

2. Πρόκειται για ουσιαστική οικονομική στήριξη ή για επικοινωνιακή διαχείριση ευρωπαϊκών υποχρεώσεων;
Η Περιφέρεια ασκεί πράγματι αναπτυξιακή πολιτική με στρατηγικό αποτύπωμα στην πραγματική οικονομία της Θεσσαλίας ή απλώς επενδύει πολιτικά στη διαχείριση κονδυλίων του ΕΣΠΑ, παρουσιάζοντας θεσμικές υποχρεώσεις ως προσωπικές πρωτοβουλίες;

3. Πόσο διαφανείς και προσβάσιμες είναι στην πράξη οι διαδικασίες αξιολόγησης;
Υπάρχουν επαρκείς εγγυήσεις ότι οι κρίσεις θα είναι αντικειμενικές και ανοιχτές σε όλους ή θα επιβεβαιωθεί, για ακόμη μία φορά, ότι η «έξυπνη εξειδίκευση» ευνοεί όσους γνωρίζουν εκ των προτέρων πώς λειτουργεί το σύστημα και ποιον πρέπει να γνωρίζουν;

designed & hosted by
32bit Creative Studio