Πολιτισμός

ΥΠΠΟ: Νέα εποχή για το Αρχαιολογικό Μουσείο στο Βαθύ, της Σάμου – Ανακαίνιση, επανέκθεση, καθολική προσβασιμότητα

ΥΠΠΟ: Νέα εποχή για το Αρχαιολογικό Μουσείο στο Βαθύ, της Σάμου – Ανακαίνιση, επανέκθεση, καθολική προσβασιμότητα

Το Υπουργείο Πολιτισμού προχωρεί στον εκσυγχρονισμό του Αρχαιολογικού Μουσείου στο Βαθύ, της Σάμου, επί των οριστικών μελετών -αρχιτεκτονικής-στατικής-ηλεκτρομηχανολογικής, μετά και την ομόφωνη θετική γνωμοδότηση του Συμβουλίου Μουσείων του ΥΠΠΟ. Το έργο αφορά στην ανακαίνιση, στην αναδιαμόρφωση για να εξασφαλιστεί η καθολική προσβασιμότητα και στην επανέκθεση της συλλογής των σημαντικών αρχαιοτήτων. Το έργο έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέσω της ένταξής του, στο Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Βόρειος Αιγαίο» ΕΣΠΑ 2021-2027.

Η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη δήλωσε: «Το Αρχαιολογικό Μουσείο, στο Βαθύ της Σάμου, διαθέτει μια συλλογή, με εξαιρετικά σημαντικά ευρήματα, προερχόμενα από τις ανασκαφές του Ηραίου, του ιερού της Ήρας, στον τόπο της γέννησής της και της ένωσής της, με τον Δία. Ο αρχαιολογικός χώρος του Ηραίου περιλαμβάνεται στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO. Ο εκσυγχρονισμός του Μουσείου, στο Βαθύ, αποτελεί τμήμα του ευρύτερου σχεδιασμού του Υπουργείου Πολιτισμού για την ανάδειξη και προβολή του πολιτιστικού αποθέματος της Σάμου. Σε αυτόν περιλαμβάνονται επεμβάσεις αποκατάστασης και αναβάθμισης, σε σημαντικούς αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία, καθώς και στις μουσειακές υποδομές του νησιού, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες μουσειακές προδιαγραφές. Στο πλαίσιο αυτό, το Μουσείο Βαθέως, το οποίο καταλαμβάνει δύο όμορα κτήρια, εκσυγχρονίζεται πλήρως, καθίσταται προσβάσιμο σε εμποδιζόμενα άτομα και σε άτομα με αναπηρία, αναβαθμίζεται ενεργειακά, ενώ επανασχεδιάζεται ο περιβάλλων χώρος του. Παράλληλα, οι πολύτιμες συλλογές του επανεκτίθενται, ώστε να αναδεικνύεται ο τεράστιος πλούτος του ιερού της Ήρας, ο οποίος περιλαμβάνει μερικά από τα σπανιότερα δείγμα της τέχνης της αρχαϊκής περιόδου».

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Βαθέως στεγάζεται σε συγκρότημα δύο ανεξάρτητων, όμορων κτηρίων, το ιστορικό Πασχάλειο, των αρχών του 20ού αι. και το νεότερο κτήριο της δεκαετίας του 1980, σε οικόπεδο περίπου 1.200 τ.μ. κοντά στο Δημαρχείο και στον Δημοτικό Κήπο. Το Πασχάλειο είναι διώροφο, ορθογωνικής κάτοψης, με λιτά νεοκλασικά χαρακτηριστικά και συμμετρική διάταξη εσωτερικών χώρων με κεντρικό προθάλαμο και εκθεσιακές αίθουσες ανά όροφο. Το νεότερο κτήριο είναι, επίσης, διώροφο με υπόγειο. Μεταξύ των δύο κτηρίων αναπτύσσεται ο υπαίθριος χώρος του Μουσείου, διαμορφωμένος με αναβαθμούς και φύτευση.

Στην αποκατάσταση των κτηρίων, οι χώροι και οι χρήσεις του Μουσείου, το μέγεθος και ο τρόπος διάταξής τους καθορίστηκαν με βάση το εγκεκριμένο κτηριολογικό πρόγραμμα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς που θέτουν τα ίδια τα κτηριακά κελύφη. Το συνολικό καθαρό εμβαδόν των χρήσεων διαμορφώνεται σε 1.026,32 τ.μ., εκ των οποίων τα 571,86 τ.μ. κατανέμονται σε χρήσεις στο νεότερο κτήριο. Σε αυτό προβλέπονται εκθεσιακοί χώροι και εξυπηρέτησης κοινού και διοίκησης, εργαστήρια, αποθηκευτικοί και κοινόχρηστοι χώροι και ηλεκτρομηχανολογικές εγκαταστάσεις. Στο Πασχάλειο, προστίθεται εξωτερικός ανελκυστήρας για ΑμεΑ και μεταλλική κλίμακα διαφυγής. Οι εκθεσιακοί χώροι διατηρούνται, ενώ προστίθενται διοικητικές χρήσεις στον όροφο. Στον περιβάλλοντα χώρο διαμορφώνονται ράμπες ΑμεΑ, ανασχεδιάζεται η αυλή και η είσοδος, υλοποιούνται έργα διαμόρφωσης και εξασφαλίζεται η λειτουργική και αισθητική ενοποίηση του μουσειακού χώρου. Ως προς την στατική ενίσχυση, προβλέπονται εργασίες με στόχο τη σεισμική και δομική θωράκιση του κτηρίου, δεδομένου ότι το κτήριο υπέστη περιορισμένες ζημίες από το σεισμό του 2020.

www.ertnews.gr

ΧΩΡΙΣ ΦΙΛΤΡΟ
Η Περιφέρεια Θεσσαλίας, με την στήριξη των Επιμελητηρίων Λάρισας και Καρδίτσας, συμμετείχε δυναμικά στην Διεθνή Έκθεση προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας PLMA 2026 , στο Άμστερνταμ (19–20 Μαΐου). Εννέα θεσσαλικές επιχειρήσεις παρουσίασαν τα προϊόντα τους. Πραγματοποίησαν στοχευμένες εμπορικές συναντήσεις και απέσπασαν θετικές εντυπώσεις · με τα περίπτερά τους να τα επισκέπτονται και εκπρόσωποι της Ελληνικής Πρεσβείας στην Ολλανδία.
OPINION ZONE

γράφει
Παπαϊωάννου Στέργιος

THINK TANK

1. Πόσα από τα έργα που ανακοινώθηκαν επανειλημμένα από την Περιφέρεια Θεσσαλίας έχουν ολοκληρωθεί, ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής τους και ποια μετρήσιμα αποτελέσματα έχουν αποδώσει στους πολίτες;

2. Γιατί η Περιφερειακή Αρχή δίνει τόσο μεγάλη έμφαση στην επικοινωνία, στις συσκέψεις και στις δημόσιες ανακοινώσεις, χωρίς να συνοδεύονται πάντοτε από αντίστοιχη δημόσια λογοδοσία για την πρόοδο ή την αποτυχία των εξαγγελιών;

3. Μπορεί η διοίκηση Κουρέτα να παρουσιάσει συγκεκριμένα παραδείγματα προβλημάτων που καταγράφηκαν στο "πεδίο", επιλύθηκαν πλήρως και δεν χρειάστηκε να επανεμφανιστούν σε μεταγενέστερα δελτία τύπου ως εκκρεμότητες;